Dårligt vejr går ud over koldskålssalget: 'Det kan ses på bundlinjen. Det er helt sikkert'

Arla og Thise har oplevet et fald i salget af koldskål sammenlignet med i 2016.

- I dag skal vi tappe 8.000 liter koldskål. Tilsammenligning havde vi en rekordstor dag den 26. maj, hvor vi lavede 140.000 liter, siger Thomas Kaiser, mejerichef på Arlas mejeri i Slagelse. (Foto: © Claus bech, Scanpix)

Koldskål er en fast del af den danske sommer for mange. Men vejret skal være godt, før vi for alvor kaster os over det delikate mejeriprodukt.

Det mærker man tydeligt hos Arla.

I år har virksomheden lige rundet 4,3 millioner liter koldskål, hvilket betyder, at der er et pænt stykke op til sidste års tal. Her producerede Arla seks millioner liter koldskål.

- Sammenlignet med samme periode sidste år, så ligger vi 20 procent lavere, siger Jesper Skovlund, PR-ansvarlig i Arla Danmark.

Hos en af Arlas konkurrenter – Thise Mejeri - ser salget kun marginalt bedre ud.

- Vi har solgt 10-12 procent mindre koldskål, desværre, siger administrerende direktør Poul Pedersen.

Koldskål er absolut en sæsonvare for begge virksomheder. Arla sælger 85 procent af den samlede årlige produktion om sommeren, så der bliver holdt skarpt øje med vejrudsigten hos mejerigigantens største koldskålsmejeri i Slagelse.

- Butikkerne bestiller her senere i dag, og vi skal kunne levere al den bestilte mælk og koldskål i morgen. Så vi er nødsaget til at være to dage forud, forklarer Thomas Kaiser, mejerichef på Slagelse Mejeri.

Han tilføjer:

- Derfor kigger vi grundigt på vejrudsigten for at se, hvad weekenden bringer, og med det, vi tapper i dag, kan jeg se, at vejret ikke bør være lovet særlig godt.

Også på Thise Mejeri kigger de på femdøgnsprognosen.

- Total set så betyder godt vejr et salg af mange flere surmælksprodukter og koldskål, så vi vil også gerne have sol i Danmark, lyder det fra direktør Poul Pedersen.

De to mejerier græder dog ikke over spildt mælk, de bruger den i stedet til lave at blandt andet ost og smør.

Det dårlige koldskålssalg går dog alligevel til syvende og sidst ud over regnskabet, lyder det fra Thise.

- Det er irriterende ikke at have det salg, som vi har håbet på og budgetteret med. Det kan ses på bundlinjen. Det er helt sikkert, siger Poul Pedersen.