Transportordførere: Vi skulle aldrig have sat gang i S-togsstation i Vinge

Efter mislykket grundsalg i Vinge i Frederikssund erkender ordførere, at byggeri af station var forfejlet.

Til venstre: Henning Larsen Architects visualisering af Vinge Station. Til højre: Gangbro, trapper og facade på den nye station skal laves svarende til Tølløse station. (© Henning Larsen Arkitekter og Tredje Natur/Holbæk Kommune/DR)

En manglende interesse for at købe byggegrunde i byudviklingsprojektet Vinge i Frederikssund får nu flere transportordførere til at overveje, om de traf den rigtige beslutning, da de valgte at bygge en station i bydelen.

Forligskredsen bag ”Bedre og billigere kollektiv trafik” blev ellers enige om at frigive midler til at begynde byggeriet af en S-togsstation i Vinge, selvom befolkningsgrundlaget endnu ikke var til stede.

Grundlaget for stationen forudsatte, at der skulle bo 2.000 borgere i Vinge. Men lige nu bor der kun 100-200 borgere.

Frederikssund Kommune har forgæves forsøgt at udbyde byggeretter til investorer, der vil bygge i Vinge, men da fristen udløb mandag den 2. september, havde kommunen ikke modtaget nogen tilbud.

Derfor mener Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, at forligskredsen endnu engang bør overveje fremtiden for Vinges S-togsstation.

- Det der projekt bliver mere og mere skandaløst. Efterhånden er det et spørgsmål om, om Vinge overhovedet bliver til noget, siger Henning Hyllested.

Har allerede kostet 17 ud af 55 millioner kr.

Stationen vil koste 55 millioner kroner, når den står færdig. Etableringen af stationen er allerede gået i gang, og man har derfor brugt 17 millioner kroner på den indtil videre.

Men selvom et stop af byggeriet vil betyde et økonomisk tab, bør det overvejes, mener Henning Hyllested.

- Hvis udsigten er, at der faktisk ikke kommer nogen udvikling i Vinge, så er det måske bedre at sige: Ok, vi har godt nok spildt 17 millioner kroner, men det er bedre end at hælde 55 millioner kroner ud af vinduet, mener Henning Hyllested.

Den holdning deler man ikke hos de Radikale, som holder fast i, at stationen skal bygges færdig.

Men transportordfører Andreas Steenberg (R) ærgrer sig over, at byggeriet af stationen overhovedet blev sat i gang, uden at der var styr på fremdriften i Vinge, eller at befolkningsgrundlaget for stationen på 2.000 borgere var i sigte.

- Vi skulle have ventet med at bygge stationen, indtil vi var sikre på, at der rent faktisk ville blive bygget nogle boliger omkring stationen, erkender Andreas Steenberg, transportordfører for de Radikale.

'Helt åndssvagt at stoppe det'

Men man skal ikke standse byggeriet, nu der allerede er brugt penge på det, mener Andreas Steenberg.

- Vi vil spilde en masse af skatteborgernes penge, hvis vi stopper det, så derfor vil det være helt åndssvagt at stoppe det, siger han.

Han erkender, at det er et dilemma at fortsætte med at putte penge i byggeriet, når der kun bor 100-200 borgere i Vinge og tilsyneladende ikke er nogen investorer på trapperne.

Dansk Folkeparti var tidligere en del af forliget og fortaler for at få S-togsstationen bragt til Vinge, men partiet er trådt ud af forliget, og det er nu Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten, der står bag.

Minister: 'For dyrt at sætte på standby'

Transportminister Benny Engelbrecht (S) forstår godt tvivlen fra Enhedslisten, men vil ikke bremse stationen:

- Det understreger blot, at Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested har ret i, at man nok skulle have sat projektet i gang på den måde, der oprindeligt var tiltænkt, hvor der var skabt sikkerhed for en tilstrækkelig byudvikling inden igangsættelsen af projektet, skriver han i en kommentar til DR og fortsætter:

- Forligskredsen konkluderede dog i sidste uge, at projektet er så fremskredent, at det simpelthen vil blive for dyrt at sætte det på standby, og det mener jeg selvfølgelig stadigvæk, skriver Benny Engelbrecht.