1813-ledelse sagde vagtplan var "på plads": Jagtede vikarer få timer efter "under radaren"

Oplysningerne får regionspolitikere til at stille store spørgsmålstegn ved ledelsen.

Akuttelefonen 1813 ansatte vikarer til at passe telefonen mellem jul og nytår, selvom ledelsen sagde i P4 København, at vagtplanen var på plads. (Foto: © NILS MEILVANG, Scanpix)

Det var en skråsikker 1813-ledelse, der i dagene inden jul, slog enhver tvivl om problemer med bemanding i jule- og nytårsdagene på Region Hovedstadens akuttelefon 1813 til jorden.

Spørgsmålet om hvorvidt, det var lykkedes at skaffe tilstrækkeligt personale var opstået i kølvandet på et opslag, hvor 1813 søgte vikarer til jule- og nytårsdagene, der cirkulerede på de sociale medier kort før jul.

Det førte til kritik fra flere eksperter, der pegede på, at regionen måtte befinde sig i en desperat situation.

Men kritikken blev fejet af banen af vicedirektøren i regionens præhospitale enhed, der har ansvaret for 1813, i et interview på P4 København om morgenen den 21. december.

- Vi har fuldstændig lagt en vagtplan, og den er på plads i forhold til de her 4.000 opkald, som vi forventer at få på de her dage, og som vi har haft de forgangne år. Det har vi fuldstændig på plads, og det har vi haft i et godt stykke tid, sagde Trine Mottlau, vicedirektør i Region Hovedstadens præhospitale enhed, der har ansvaret for 1813 blandt andet i interviewet.

Vikarbureau skulle rekruttere ”under radaren”

Men virkeligheden var en noget anden end det Trine Mottlau fremlagde i radioen få dage før jul.

Det viser en mailkorrespondance, DR er kommet i besiddelse af. Få timer efter interviewet i radioen skrev vicedirektøren nemlig til vikarbureauet 'vikarlæger.dk' og efterspurgte læger til en række konkrete vagter, der var ubesatte i jule- og nytårsdagene.

Sådan så vikarbureauets opslag ud tilbage i december, da de søgte læger til at passe akuttelefonen 1813.

Samtidig frabad Trine Mottlau sig også annoncering på de sociale medier, og det blev aftalt, at vikarbureauet kun skulle kontakte ”betroede medarbejdere”, ”der var til at stole på” ligesom, at rekrutteringen skulle foregå ”under radaren”, står der i mailkorrespondancen.

Dele af mailkorrespondancen mellem 1813 og vikarlæger.dk
Dele af mailkorrespondancen mellem 1813 og vikarlæger.dk

Formanden for regionens sundhedsudvalg, Christoffer Buster Reinhardt (K) undrer sig over, at 1813-ledelsen meldte ud, at der var styr på vagtplanen, selvom man i det skjulte fortsatte med at søge vikarlæger.

- Jeg var blevet bibragt den opfattelse, at der var styr på medarbejderplanlægningen i juledagene, det stilles der nu stort spørgsmålstegn ved, så jeg føler ikke, at jeg har fået de rigtige oplysninger, siger Christoffer Buster Reinhardt.

Flere andre politikere i regionsrådet undrer sig også over, at der er sendt modsatrettede signaler om vagtplanlægningen op til jule- og nytårsdagene.

- Det der er noget galt i er, at man så tæt på jule- og nytårsdagene faktisk ikke har styr på bemandingen. Vagtplaner er jo noget man lægger en eller to måneder i forvejen, siger medlem af regionsrådet for Liberal Alliance, Jacob Rosenberg.

- Med forbehold for, at jeg ikke har hørt regionledelsens forklaring, så dur det ikke, at man siger en ting udadtil, mens tingene forholder sig anderledes indadtil, siger Venstres politiske leder i regionsrådet, Martin Geertsen.

Vagtplanen var ikke fyldt

DR har bedt regionen om at sende en opgørelse over, hvor mange medarbejdere, der var på arbejde hos 1813 i juledagene, og hvor mange der burde være.

Af opgørelsen fremgår det, at 1813 i perioder henover jule- og nytårsdagene manglede op mod 25 procent af det personale, der var normeret på de pågældende tidspunkter.

Der skal derfor en forklaring på bordet, lyder det samstemmende fra oppositionspolitikerne i regionsrådet.

- Vi politikere er ansvarlige for alt, hvad der sker i Region Hovedstaden, og hvis vi ikke mener, at ledelsen i akuttelefonen kan leve op til det, så er det også os, der skal tage ansvaret for det, siger formand for regionens sundhedsudvalg, Christoffer Buster Reinhardt.

- Alt det her falder tilbage på den daglige ledelse af funktionen (1813 red.), det er der ingen tvivl om, så det må man kigge på med alvor, og se om der er noget, vi kan gøre bedre fremadrettet. Ultimativt kan det også betyde, at man må se på, om det er de rigtige folk, der varetager de her funktioner, siger Liberal Alliances regionsrådsmedlem, Jacob Rosenberg.

1813-ledelse afviser problemer

Hos akutberedskabet i Region Hovedstaden, der er ansvarlige for akuttelefonen 1813, afviser direktør Freddy Lippert, at 1813 var underbemandet i perioder af jule- og nytårsdagene.

- Vi har en ideel bemanding, som vi sigter efter, og den ideelle er ikke det samme som en god bemanding, så det vi har gjort er, at vi har kigget på, hvad var bemandingen sidste år, og i år havde vi faktisk en bemanding, der var bedre end sidste år, siger Freddy Lippert.

Akuttelefonens svartider for jule- og nytårsdagene 2017 viser, at I var 50 procentpoint fra at opfylde målsætningen om, at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for 3 minutter. Hvad er forklaringen på det?

- Man kan også sige det på en anden måde. At vi har et meget, meget ambitiøst mål i Region Hovedstaden for at besvare opkaldene - faktisk mere ambitiøst end de andre regioner, og det væsentligste er sådan set, at hele sidste år var der 480.000 borgere, der kom igennem på mellem nul og tre minutter. Det synes vi faktisk er meget godt. Det er klart, vi har ikke nået 90 procent, men 480.000 kommer igennem på under 3 minutter, siger Freddy Lippert.

Jeg prøver lige at spørge igen. I uge 52 var i 50 procentpoint fra jeres målsætning om at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for 3 minutter?

- Vi har nogle meget ambitiøse målsætninger, og vi har faktisk også besvaret 480.000 opkald sidste år på under tre minutter, men jul og nytår er en spidsbelastningsperiode, og vi havde i år endnu flere opkald, end vi havde sidste år. Vi havde faktisk dage, hvor vi havde rekord 4.400 opkald på en dag, og vi har også timer, hvor vi har mere end 400 opkald, og der er det altså umuligt at besvare 90 procent inden for tre minutter, men selvfølgelig vil vi gerne gøre det bedre, og det var også derfor, vi var glade for, at vi havde nogle ekstra læger med, siger Freddy Lippert.

Din vicedirektør sagde i et interview den 21. december i P4 Morgen, at der var styr på vagtplanerne, og at I var klar til at modtage de 4.000 opkald i forventede ligesom alle andre år, og at I havde det personale, der var nødvendigt for at dække jul og nytår. Hvorfor var vagtplanerne ikke fyldt op over jul og nytår, hvis det allerede var på plads den 21. december?

- De var også på plads i forhold til bemandingen sidste år, og det er rigtigt, at vi normalt på en rigtig travl dag ender med at nå op på 4.000 opkald, men vi ender altså med at nå op på 4.400 opkald på en rigtig travl dag og også timer med mere end 400 opkald, så det var en mere travl jul og nytår end det var sidste år. Men hvis vi sammenlignende - og det var derfor vi sagde, at vi var på plads - med sidste år, så havde vi en bedre bemanding, og vi er faktisk endt med en endnu bedre bemanding, end vi oprindelig havde planlagt med.

Hvis I var på plads, hvordan kan det så være, at jeres vicedirektør I en mailkorrespondance med vikarlæger.dk ganske få timer efter hun er interviewet i P4 Morgen efterspørger vagter til konkrete dage, hvor der mangler bemanding?

- Det er fordi vi så en øget influenzaaktivitet. Det er fordi vi gerne ville sikre os, at hvis vi fik behov for ekstra læger, så kunne vi trække på nogle. Vi havde trukket alt det, vi kunne på vores egne læger, og de har heldigvis budt godt ind, og de har dækket langt, langt flere timer end tidligere. Så tænkte vi. Vi prøver at se om vi kan få en bufferkapacitet i et vikarbureau med nogle ekstra læger, og de har så også hjulpet, men det er ganske få - to procent af timerne er dækket af dem, siger direktør for akutberedskabet i Region Hovedstaden Freddy Lippert.

Men hvorfor siger I til os her i DR og dermed også til offentligheden, at I ikke leder efter vikarer, og så gør I det rent faktisk alligevel på samme tid?

- Jeg ved ikke, om vi har fortalt, at vi ikke leder efter vikarer. Vi har tidligere brugt vikarer til at dække spidsbelastningsperioder, og det ville vi også gerne gøre denne jul og nytår.

Af korrespondancen med vikarlæger.dk fremgår det også, at rekrutteringen skal foregå under radaren uden brug af sociale medier og kun telefonisk til betroede kandidater man kan stole på. Hvorfor skulle annonceringen og efterspørgslen efter vikarer ikke være offentlig kendt?

- Vi har sådan set annoncering af læger, og ansætter læger løbende og annoncerer offentlig med det, men vi bruger ikke mange penge på det, og i den her sammenhæng havde vi brug for fem ekstra læger - måske, og derfor var der jo ingen grund til hverken at annoncere med det eller melde det ud på sociale medier, men simpelthen bare spørge et vikarbureau: har I nogle, som er super kvalificeret, og som kan træde til med kort varsel, så vil vi gerne benytte os af det, siger Freddy Lippert.

Vikarbureauet spørger jer blandt andet om de må sende rundt på mail til egnede kandidater for at se om de kan skaffe de medarbejdere I efterspørger. Det svarer I nej til, det skal kun være telefonisk og til betroede kandidater. Hvorfor er det så vigtigt, at der ikke kommer til at cirkulere oplysninger om, at der mangler personale til jule og nytårsdagene?

- Det er jo ikke nogen hemmelighed. Vi mangler sådan set personale hver dag. Vi mangler ti sygeplejersker, og vi mangler også nogle læger, så der er jo ikke noget nyt i det. Men der er jo ikke nogen grund til at gøre et stort nummer, at vi skal bruge fem ekstra læger. Der vil vi hellere have, at de taler direkte med dem, som kunne være interesserede og som sådan set også har kompetencen til det. Så vi søger ikke bare hvem som helst som læger, siger Freddy Lippert.