Region Hovedstaden har i et opslag på vikarlæger.dk søgt læger til akuttelefonen 1813 henover jul og nytår.
Det møder kritik fra flere eksperter, der mener, at vagtplanerne skal være på plads langt før.
- Normalt plejer man at lægge vagtplaner for en måned af gangen. Det her skulle være løst for længe siden, siger professor i almen medicin ved Københavns Universitet, Lars Bjerrum.
Men Region Hovedstaden afviser kritikken.
For der mangler ikke læger på akuttelefonen 1813, og der er styr på vagtplanen, lyder det fra Trine Mottlau, vicedirektør for akutberedskabet i Region Hovedstaden.
Og det er på trods af opslaget på vikarbureauet, hvor regionen søger læger, der skal "kontakte dem hurtigst muligt."
- Vores vagtplaner er på plads. Det her handler om, at vi vil udvise rettidig omhu og gerne vil lave et ekstra beredskab. Derfor har vi brugt vores netværk.
- Du kan jo ikke vide, om der skulle ske noget uforudset. Skulle borgerne for eksempel blive ekstra syge, så er det rart at være forberedt, siger hun.
Afviser lavtudannet personale
Vi har tidligere kunne fortælle om underbemanding ved akuttelefonen 1813. Dengang var Kent Kristensen, lektor i sundhedsjura ved Syddansk Universitet, ikke overrasket over, at 1813 har så forskellige læger ansat, når man ser på vagtplanerne.
- Når det er sådan, at man systematisk planlægger underbemanding, så vil der også være en formodning om, at man er mere tilbøjelig til at se mindre på kvalifikationer hos de ansatte og mere for behovet for at dække vagten, siger han.
Men det kommer ikke på tale ifølge Trine Mottlua. Hun garanterer, at det vil være uddannet personale, som man møder i telefonen, hvis man ringer jule- eller nytårsnat.
- De mennesker, der er vagtsat, er læger, der i forvejen er herinde. Der er ikke nogen, der får et to-timers kursus i at hoppe ind. Det er en misforståelse. Hvis vi henter nogen ind, så er det læger, der svarer på akuttelefoner andre steder, siger Trine Mottlau.
Ikke en ny tendens
DR har tidligere afdækket akuttelefonen 1813's mangel på personale.
I november kunne vi fortælle, at akuttelefonen konsekvent i en periode havde haft for lidt personale i vagtplanen, hvor det alene i 2016 var knap 39 procent af dagene, hvor 1813 var vagtsat til at have mindre personale på arbejde end de ifølge normeringen burde, da vagtplanerne blev udsendt.
I de fem første måneder af 2017 var tallet 25 procent.
Den udfordring løste man først på dagen, lød svaret fra Region Hovedstaden, der dog ikke kunne finde dokumentation for påstanden.
Det blev på daværende tidspunkt kritiseret af Kent Kristensen.
- Når man har underbemanding planlagt i næsten 40 procent af tilfældene, så er det ikke realistisk, at man kan fylde vagtplanen ud, siger han.