Flydende atomkraftværk får hjælp af danske lodser: "En usædvanlig opgave"

Det flydende atomkraftværk Akademik Lomonosov får i øjeblikket en hjælpende hånd

"Akademik Lomonosov" i Sankt Petersborg på vej mod Murmansk og senere byen Pevek i Sibirien (Foto: Nicolai Gontar © Scanpix) (Foto: © Greenpeace, Scanpix)

Verdens første flydende atomkraftværk, det russiske Akademik Lomonosov, fik ved sekstiden i morges omkring fire sømil fra Bornholms nordkyst en hjælpende hånd.

To danske styrmænd eller lodser gik ombord for at hjælpe den store pram og de to tilhørende slæbebåde sikkert igennem først Østersøen og siden Storebælt, Kattegat og Skagerrak.

Den 380 sømil lange rejse igennem dansk søterritorium kræver nemlig et mere lokalt kendskab til det danske farvand, og derfor er det vigtigt, at de russiske besætningsmedlemmer ved, hvordan man navigerer det 21.500 tons tunge kraftværk sikkert igennem Danmarks farvand.

Det fortæller lodschef i det statsejede lodsselskab DanPilot Søren Westerskov:

- Det danske farvand er karakteriseret ved, det er relativt snævert og stærkt befærdet, og det gør, at der ikke er meget plads. Derudover har vi også ret meget lavt vand, så derfor er det vigtigt at have et godt kendskab til farvandet, fortæller Søren Westerskov.

Lodserne har rigelig erfaring med det danske farvand. De to lodser rykker nemlig sammen med deres kolleger ud til 9.000 opgaver om året, hvor de hjælper skibe sikkert igennem det danske søterritorium.

Prammens rute.

Men Akademik Lomonosov er en særlig opgave, siger Søren Westerskov. For det er lidt usædvanligt, når man skal hjælpe et flydende atomkraftværk forbi de danske kyster og skibe, siger han:

- Det, der adskiller kraftværket fra den øvrige skibstrafik, er, at det her er et langt slæb, som er svært at manøvrere, og det sejler forholdsvist langsomt. Det gør, at det tager langt tid, og at man skal tænke langt frem, siger han.

Kraftig reaktor - lav hastighed

Det tager langt tid at sejle det 70 megawatt store atomkraftværk. For prammen slæbes med en hastighed på omkring ni kilometer i timen, og derfor tager det cirka 70 timer at komme til Skagen. De to lodser arbejder derfor i rotation, hvor den ene hviler sig, mens den anden hjælper de russiske styrmænd ved roret.

(Foto: © (Grafik) Signe Heiredal)

Når lodserne forlader russerne ved Skagerrak, venter der stadig en lang rejse for russerne. Destination er nemlig byen Pevek, som ligger i det nordøstlige Rusland, og derfor skal kraftværket slæbes nordpå langs den norske kyst og videre op Ruslands nordkyst, indtil atomkraftværket når den russiske by Murmansk.

Her skal den flydende energigenerator lastes med radioaktivt brændsel, så det kan levere strøm til Peveks mineindustri og 5.000 indbyggere.