Udenlandske turister skal være med til betale for, at prisen på biler kan sættes ned i Danmark.
Regeringen og Dansk Folkeparti foreslår som led i deres aftale om at ændre bil- og registreringsafgifter, at der skal indføres betaling for at benytte danske motorveje og andre større veje.
Det skal foregå ved, at udenlandske bilister køber en vignette eller en elektronisk billet, der er gyldig i en bestemt periode.
Danske bilister skal som udgangspunkt også betale for at slide på asfalten herhjemme, men betalingen skal kunne opkræves én gang årligt, og ifølge regeringen bliver danske bilejere kompenseret ved at sænke andre bilafgifter.
FDM er dog skeptisk overfor regeringens plan, og bilejerorganistionen forudser, at regningen alligevel ender hos danske bilejere.
- Det er ikke rigtigt, når regeringen siger, at det ikke vil komme til at koste den danske enkelte bilist at køre på de danske veje. For der vil være nogen, der bliver underkompenseret, og andre vil blive overkompenseret, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.
- Der vil være danskere, der kommer til at betale for vejagift-systemet, især dem med ældre biler, mener han.
Politikerne håber, at den ny vejafgift kan sende 300 millioner kroner i statskassen årligt, og dermed skal vejafgiften på sigt finansiere hele udgiften til at sænke registreringsafgiften, fremgår det af Finansministeriets regnestykke.
Regeringens plan for vej- og bilafgifterne skal først vedtages i Folketinget, før den træder i kraft - både DF og Socialdemokratiet har sagt, at de kan tilslutte sig forslaget, og dermed er der opbakning fra et flertal.
Sådan skal vejafgiften fungere
Regeringen foreslår konkret, at udenlandske bilister, som kører ind i Danmark, om tre år skal købe en elektronisk vignette - et lille klistermærke man sætter i forruden, der gælder i eksempelvis 10 dage, to måneder eller et år.
Vignetten vil de kunne købe på en hjemmeside, via en app på deres telefon eller på tankstationer og kiosker.
Modellen er inspireret af en planlagt model for vejafgifter i Tyskland, hvor størrelsen på betalingen til staten afhænger af, om det er en diesel- eller benzinbil, hvor meget den forurener, og hvor stor bilen er.
I Tyskland skal bilister maksimalt betale 130 euro om året (knap 1.000 kroner). Prisen for to dage varierer fra 2,5 euro (18 kroner) til 25 euro (187 kroner), mens prisen for to måneder varierer fra 7 euro (52 kroner) til 50 euro (372 kroner).
Danske bilister skal som udgangspunkt også betale for at køre på vejene herhjemme, men betalingen skal kunne opkræves én gang årligt, og planen er - ligesom i den tyske model - at danske bilister skal kompenseres for vejafgiften ved at sænke de øvrige bilafgifter, som eksempelvis vægtafgiften og den grønne ejerafgift.
Regeringen vil indføre en elektronisk nummerpladekontrol, så myndighederne kan slå op i et system og kontrollere, hvor danske bilister har kørt, og om der er betalt vejafgifter.
Det system kan blive tungt for for både staten og borgere, vurderer FDM.
- Udsigten vil være til stort besvær for bilisterne og sandsynligvis også lidt af et administrativt uhyre for staten, siger Torben Kudsk.
Han undrer sig over, at politikerne er klar til at sætte så meget i værk for at få 300 millioner kroner i statskassen årligt.
"Det vil ikke skræmme turisterne væk"
Ifølge VisitDenmark kører der omkring 930.000 udenlandske biler med turister ind i Danmark om året - de fleste er tyskere, men der kommer også en del nordmænd, svenskere og hollændere.
Udsigten til at skulle betale for at benytte de danske veje vil ikke skræmme dem væk, vurderer det nationale turistbureau.
- Jeg er ikke specielt urolig, for det er åbentbart den nye standard, at man bliver opkrævet, når man kører rundt i Europa, siger administrerende direktør i VisitDenmark, Jan Olsen.
- Jeg havde været mere nervøs, hvis det var os (Danmark, red.), der havde opfundet afgiften. Men nu er det noget, som turisterne møder i deres eget hjemland.
Direktøren for VisitDenmark mener ikke, at det ville kunne lokke flere turister til Danmark, hvis de kunne køre gratis på vejen.
- Vi kan slå på andre ting. I Danmark er det eksempelvis gratis at tage på strandene, siger Jan Olsen.
Ulovlig vejafgift?
FDM sætter spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er lovligt at indføre vejaftigen.
- Vi mener ganske enkelt, at den ikke er i overensstemmelse med EU-reglerne, siger Torben Kudsk, der er afdelingschef i FDM.
- Det er et skridt i den helt forkerte retning. Hvis Danmark følger det tyske eksempel, starter man en sneboldseffekt, der gør, at det bliver dyrere at være bilist i Europa, forudser han.
Efter flere års forhandlinger gav EU-Kommissionen i foråret Tyskland lov til at indføre en vejafgift for udenlandske bilister fra 2019. Modellen er skruet sådan sammen, at tyske bilister undgår at skulle betale i kraft af kompensation - ligesom det er planen i Danmark.
Sammen med en gruppe af andre europæiske bilorganisationer arbejder FDM på at overtale EU-systemet til at efterprøve den tyske model.
- Vi tvivler på, at man i Danmark vil kunne få lov til at indføre afgiften i 2020, siger Torben Kudsk.
Her kan de se, hvor meget prisen på biler i Danmark forventes at falde, hvis bilafgifterne bliver sænket: