Venstre-regeringens planer om at nedbringe antallet af fotovogne vil føre til, at flere danskere bliver dræbt i trafikken.
Sådan lyder meldingen fra trafikforsker Harry Lahrmann ved Aalborg Universitet.
- Vi ved fra erfaringer med fotovogne, at det får hastigheden på vejene ned, så hvis man fjerner dem, går hastigheden op igen, og så får vi flere trafikdræbte, siger han.
Regeringen vil i stedet opsætte såkaldte stærekasser, der er en fastmonteret boks, som fotograferer fartsyndere.
Men det er dårlig ide, fordi stærekasser ikke har den effekt, de havde tidligere, hvor der ikke fandtes GPS'er, siger Harry Lahrmann.
- Alle stærekassernes placeringer er inde i GPS-anlægget, så du får en advarsel 15 sekunder, før du passerer punktet. Så sætter man hastigheden ned, og så sætter man den op igen efter de 15 sekunder. Dermed får vi det, vi kalder kængurukørsel, hvor hastigheden kun går ned, der hvor stærekassen står, siger trafikforskeren.
Gode erfaringer med fotovogne
Han opfordrer regeringen til at beholde fotovognene og supplere med en ny teknologi, der hedder strækningshastighedskontrol.
- Den betyder, at man måler bilernes hastighed over en strækning i stedet for i et punkt. Teknologien bliver allerede brugt i en række andre lande, siger Harry Lahrmann.
I april kom frem, at de første erfaringer med de nye fotovogne hos Københavns Vestegns Politi var positive. Her var antallet af bøder faldet markant, og farten var sænket.
ATK-koordinator Carsten Philipsen hos Københavns Vestegns Politi afviste dengang kritikken om, at fotovognene skal være med til at hive penge hjem til statskassen.
- Vi har ingen ordrer om, at vi skal holde bestemte steder. Skulle vi lave det til en pengemaskine, så ved vi godt, hvor vi skal køre hen. Det kunne for eksempel være på Herlev Hovedgade, hvor vi kunne skrive rigtig mange bøder, sagde han.
Forsøg: Stærekasser sænker fart med 12 procent
I 2009 blev stærekasserne afprøvet på ti udvalgte vejstrækninger på Sjælland.
Trafikforsker Tove Hels fra Danmarks Tekniske Universitetet, har på baggrund af forsøget tidligere udtalt, at stærekasserne var "umådeligt effektive" og nedsatte hastigheden med 12 procent. Hun anbefalede at satse på en kombination af stærekasser og fotovogne.
- Stærekasserne vil være godt til de steder, man ved på forhånd er farlige. Og fotovognene vil være gode til at opretholde et kontroltryk, fordi bilisterne ikke ved, hvor de er, siger Tove Hels.
Og det er også kombinationen regeringen satser på, fastslår Transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Han vil nu sammen med justitsminister Søren Pind (V) nedsætte et hurtigarbejdende udvalg bestående med repræsentanter fra Transport- og Justitsministeriet.
Udvalget skal komme med præcise anbefalinger til, hvor mange af de nuværende 100 fotovogne, der skal væk og hvor mange fastmonterede stærekasser, der skal sættes op i stedet.
Hans Christian Schmidt fastslår, at anbefalingerne skal ligge klar inden årets udgang.