Regeringen og Dansk Folkeparti er enige at om sænke registreringsafgiften på biler. Men aftalen bliver væsentligt mindre, end regeringen havde lagt op til. Kompromiset bliver ifølge DRs oplysninger, at den lave afgiftssats bliver på 85 procent, imens den høje afgift bevares på 150 procent.
Dansk Folkeparti gik til forhandlingerne med et krav om at sikre og miljøvenlige biler, der kører langt på literen, skal være billigere, og store benzinslugere skal være dyrere. Det var samtlige partier i rød blok enige i, og dermed har et flertal uden om regeringen støttet forslaget.
Regeringen ville sænke bilafgifterne med 2 milliarder kroner, hvilket ville koste statskassen 800 millioner kroner. Den regning er efter forhandlingerne med DF blevet skåret ned til 200 millioner kroner, så afgiftslettelsen altså bliver væsentligt mindre.
Aftalen indeholder også en sænkelse af taksterne på Storebæltsforbindelsen, så prisen for at krydse den sænkes med 25 procent, og en udvidelse af motorvejen på Vestfyn til tre spor.
I dag er afgiften på 105 procent af bilens værdi op til 106.600 kroner og 150 procent på værdien derover. Det ville regeringen erstatte med en flad afgift på 100 procent for alle biler. Den lave sats kommer til at gælde for biler op til omkring 185.000 kroner, oplyser DR’s kilder.
Den værdibaserede afgift skal så kombineres med en faktor for miljøpåvirkning og sikkerhedsudstyr. Den model vil betyde, at de helt små biler bliver dyrere - især fordi de ikke har særlig meget sikkerhedsudstyr.
På regeringens hjemmeside er der samlet en række eksempler på nye priser. Her kan man blandt andet se, at en lille Volkswagen Up!-mikrobil til en nuværende værdi af 114.000 kroner, vil stige til 114.400 kroner, fordi den ikke som udgangspunkt har så meget sikkerhedsudstyr som en større bil.
I den modsatte ende af skalaen kan man se, at en Volkswagen Touran til en nuværende pris på 366.000 kroner med den nye aftale kommer til at koste 323.900 kroner - det er ifølge eksemplet en besparelse på 11, 5 procent.
Forhandlingerne om registreringsafgiften har varet i cirka fire uger. Tidligere på ugen meldte Dansk Folkeparti ud, at nu skulle en aftale falde på plads indenfor to uger – ellers ville partiet slet ikke være med omlægge afgifterne.
I bilbranchen har man i mellemtiden holdt vejret, for medieomtalen af regeringens udspil til en lavere registreringsafgift har lagt en naturlig dæmper på danskernes lyst til at købe ny bil, når der har været udsigt til en besparelse ved at vente. Branchen meldte derfor, at bilsalget er gået mere eller mindre i stå, og at salget har været faldende.
Autobranchen Danmark har således modtaget mellem 25 og 30 henvendelser fra desperate bilforhandlere om dagen ifølge branchen selv. Flere af dem henvendte sig om mulige fyringer.
- Vi har pålagt vores medarbejdere at afvikle ferie og afspadsering. Omkring 1. oktober har vi ikke flere virkemidler i den retning, og så må vi ty til fyringer, har Eigil Christensen, der er medlem af bestyrelsen i Autobranchen Danmark, sagt til DR.
Sådan ændres bilafgifterne
- •
* Den lave afgiftssats sænkes fra de nuværende 105 procent til 85 procent.
- •
* Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kroner til 185.000 kroner.
- •
* Foruden den generelle nedsættelse øges det eksisterende fradrag i registreringsafgiften for de sikreste biler fra de nuværende 2000 kroner til fremover 8000 kroner.
- •
* Fradraget gives til biler, der opnår de maksimale fem stjerner i den internationale sikkerhedstest Euro NCAP.
- •
* Afgiftstillægget for biler med dårlig brændstoføkonomi øges fra i dag 1000 kroner til 6000 kroner, mens grænsen for, hvornår en bil opnår fradrag for god brændstoføkonomi øges for både benzin- og dieselbiler.
- •
Foruden aftalen om bilafgifter, er der indgået aftale om følgende:
- •
* Den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest udvides med et tredje spor.
- •
* Taksterne for at passere Storebælt skal sænkes gradvist, så der skæres en fjerdedel af prisen.
- •
Her finder regeringen pengene:
- •
* Leasingreglerne skal strammes.
- •
* Der skal også fastsættes et loft over den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at eksempelvis flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer.
- •
* Den årlige grønne ejerafgift forhøjes også med 500 kroner, samtidig med at der indføres nye trin. Forhøjelsen gælder kun for biler, som bliver indregistreret efter lovforslagets fremsættelse den 3. oktober 2017.
- •
* Regeringen og Dansk Folkeparti er endvidere enige om at indføre periodebaserede vejafgifter i Danmark for person- og varebiler. Der er tale om ordning efter tysk forbillede. Afgiften kan betales ved køb af en vignet, der gælder f.eks. 10 dage, to måneder eller et år. For danske biler vil afgiften kunne opkræves én gang årligt sammen med de øvrige løbende afgifter.
- •
* Danske bilister kompenseres i gennemsnit for vejafgiften gennem lavere øvrige bilafgifter. Dette tiltag indrettes således, at den tilvejebringer et provenu på 0,3 milliarder kroner fra 2020.
- •
Kilder: Finansministeriet
- •
/ritzau/
- •