Næste år bliver toget ti procent dyrere - partier vil have minister til at stoppe prisstigninger

Transportministeren afventer ekspertgruppes arbejde på området.

Togturen til Aarhus fra København stiger med 40 kroner fra januar 2024. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Det kan ikke være rigtigt, at billetpriserne til den offentlige transport bliver dyrere. Det er budskabet fra partier på begge sider af Folketinget, der nu kræver, at transportministeren får gjort noget for at stoppe de varslede prisstigninger.

I mandags meldte DSB og de regionale trafikselskaber ud, at en tur med tog eller bus bliver omkring 10 procent dyrere fra januar næste år.

Eksempelvis skal du betale 469 kroner for enkelt togtur mellem Aarhus og København. Det er 40 kroner mere end i dag.

Men det er helt urimeligt over for passagererne, lyder det blandt andet fra SF's transportordfører Sofie Lippert.

- Jeg mener helt klart, regeringen skal gøre noget ved de her billetpriser. Det bliver vi nødt til at gøre, hvis vi fortsat vil have en kollektiv transport, som folk rent faktisk benytter, siger hun.

Den samme opfordring kommer fra Dansk Folkepartis transportordfører Nick Zimmermann, der vil finde penge på finansloven til at undgå stigningerne.

- På finansloven skal der selvfølgelig findes penge til at fastholde togdriften, hvor den er i dag. Det er regeringens ansvar, at der er en offentlig transport, der er god og fornuftig og som har en pris, som gør at danskerne vælger den til i stedet for at vælge den fra, siger han.

Problem for klimaet

Med prisstigninger på ti procent bliver konsekvensen, at mellem fem til ti procent af pendlerne vil droppe den offentlige transport. Det vurderer professor i transportøkonomi på Københavns Universitet Mogens Fosgerau.

Og det er et stort problem for klimaet, mener SF's Sofie Lippert.

- Flere kommer til at vælge den kollektive trafik fra og bilen til, og det er skidt for både klima, miljø og for trængslen på vejene, siger hun.

DR har også talt med Konservative, Liberal Alliance og Enhedslisten, der alle vil have gjort noget ved de stigende billetpriser.

Minister peger på inflationen

Det er Trafikstyrelsen, der hvert år beslutter, hvor meget priserne på offentlig transport højest må stige. Det gør de på baggrund af udviklingen i trafikselskabernes omkostninger.

Det seneste år har omkostningerne været præget af høj inflation og høje energipriser.

Og det er også forklaringen fra transportminister Thomas Danielsen (V).

Han vil ikke love, at regeringen finder penge her og nu til billigere billetter.

- Vi kommer til at tage en lang række tiltag på den kollektive transport. Ambitionen er, at så mange som muligt skal tage den kollektive transport. Og derfor har vi sat en lang række initiativer i gang, siger han til P1 Morgen og henviser til, at regeringen i sit finanslovsforslag har afsat 100 millioner kroner over fire år til "initiativer målrettet den kollektive transport".

Han hilser partier, som kan finde penge til at afbøde prisstigningerne, velkomne.

- Er der partier, der siger, "vi går til finanslovsforhandlingerne med den ambition, at vi skal finde endnu flere penge til området", så er det jo ikke noget, jeg kommer til at modsætte mig, siger Thomas Danielsen.

Men kommer du med flere penge, du er jo minister?

- Jeg har nedsat en ekspertgruppe, der skal se på takster og takststrukturer og generelt den kollektive trafik, fordi det er ikke en ny situation, vi står i med prisstigninger, og vi er nødt til at se helt overordnet på det her område, så jeg kan godt love, der kommer til at ske noget, siger han.

Ekspertgruppen er færdig med sit arbejde i slutningen af 2024.

DR har forsøgt at få et uddybende interview med transportminister Thomas Danielsen for at få svar på, om ministeren vil finde penge til at afbøde prisstigningerne, og hvad ministeren mener om, at prisstigninger vil få flere til at tage bilen, men han har afvist at stille op.

SF: Ærgerligt for alle

SF's Sofie Lippert er ærgerlig over, at danskerne kommer til at vente længe på perronen, hvis de håber på svar nu og her.

- Det er enormt ægerligt, vi ikke har en transportminister, der vælger at prioritere den kollektive transport. For det er til alles gavn, siger hun.

DR har forsøgt at få et uddybende interview med regeringens ordførere på området - Socialdemokratiets og Moderaternes transportordførere. Det har ikke været muligt.

Forhandlingerne om næste års finanslov går i gang i løbet af efteråret. Du kan se de nye priser hos DSB her.