Prisstigninger vil få flere til at vrage toget: 'Måske er det nu, jeg hopper over i bilen'

Et offentligt tilskud til billigere togbilletter er dog for dyrt i forhold til klimaeffekten, siger ekspert.

DSB sætter fra 21. januar priserne op på en lang række billetter. (Foto: © liselotte sabroe, Ritzau Scanpix)

Fra næste år skal du betale 469 kroner for enkelt togtur mellem Aarhus og København. Det er 40 kroner mere end i dag.

DSB har i samarbejde med de regionale trafikselskaber, Arriva og af DOT (Din Offentlige Transport) fastsat taksterne for næste års rejser med offentlig transport.

Og i de fleste tilfælde betyder det prisstigninger, hvis du skal med tog, bus, metro eller letbane.

Priserne varierer fra område til område og afhængigt af billettype, men kommer i gennemsnit til at stige med omkring 10 procent.

Og når billetterne bliver 10 procent dyrere, vil det få 5-10 procent af passagererne til at vælge den offentlige transport fra.

Det vurderer Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet.

- Ligesom med næsten alle andre ting gælder det, at jo dyrere det er købe en togbillet, jo færre bliver der solgt, siger han.

'Så vil jeg hellere tage bilen'

En af dem, der måske kommer til at droppe toget fremover, er pendleren Susanne Dreyer Hansen.

- Jeg tænker på, om det er nu, jeg hopper over i bilen, siger hun.

- Vi kæmper i forvejen meget med plads i togene, så at det også bliver dyrere, gør det ikke mere attraktivt.

Merethe Høyer, som DR mødte på Høje Taastrup station i dag, kalder det en "rigtig dårlig ide", at priserne på togbilletter igen bliver sat op.

- Det gør jo bare, at folk tænker: "Nej, så vil jeg hellere tage bilen".

DSB: 'Der er omkostninger, vi skal have dækket'

DSB's kundechef, Charlotte Kjærulff fortæller, at man har valgt at sætte priserne op, for at kunne dække udgifterne for togdriften.

Vi står i en klimakrise. Hvordan hænger det sammen med, at det nu bliver dyrere at køre i offentlig transport?

- Vi vil gerne tilbyde en bæredygtig transportform og for at kunne blive ved med det, er der også nogle omkostninger, vi skal have dækket, siger hun.

DSB vil sætte flere billige Orange-billetter til salg, siger kundechef Charlotte Kjærulff. (© (C) DR Nyheder)

Kan I ikke være nervøse for, at færre vil benytte toget, og flere hopper over i bilen, fordi billetterne bliver dyrere?

- Det er aldrig sjovt, når noget stiger i pris. Fra DSB's side sætter vi en million ekstra af de billige DSB Orange-billetter til salg til januar, så det er stadig muligt at få en attraktiv pris på rejser med tog.

En Orange-billet mellem Aarhus og København koster ned til 119 kroner.

Dyrt at lokke passagerer tilbage til togene

Hvis de passagerer, der dropper toget, rykker over i benzinbiler, så kommer de til at udlede mere CO2.

Og det gavner ikke den grønne omstilling.

Men Mogens Fosgerau mener ikke, et offentligt tilskud til billigere togbilletter er den smarteste måde at bruge pengene på, hvis vi skal i mål Danmarks klimamål.

Det koster nemlig rigtig mange penge per ton CO2, man sparer, at lokke flere bilister over i togene.

- Det, at investere i togdrift, er noget af det dyreste, man kan finde på, hvis man vil gøre noget for klimaet, siger han.

Transportområdet er allerede reguleret

Transportsektoren er det område, der i øjeblikket er reguleret allermest i forhold til CO2-udledninger, fortæller Mogens Fosgerau.

Vi har i Danmark allerede registreringsafgift, grøn ejerafgift, iblandingskrav til brændstoffet og brændstofafgifter samt strikse EU-krav til bilproducenterne.

Derudover kommer transport efter planen ind under EU's CO2-kvotesystem fra 2027.

- Der er gjort virkelig meget, og det er ikke på nogen måder givet, at vi behøver gøre mere end det, siger Mogens Fosgerau.

Han mener, at man ville kunne få større CO2-reduktioner for pengene, hvis man i stedet kiggede på for eksempel landbruget.