Det er generelt ikke vejen frem at gennemføre en grøn omstilling af transportbranchen med skattekroner.
Og det vil ikke give mening at give pengene som en kompensation for kilometerafgiften, som blev vedtaget for lastbiler i sommer.
Sådan lyder det fra Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på Københavns Universitet.
- De kommer til at omstille sig selv alligevel, så det er goddag mand økseskaft, siger han.
Hans udmelding kommer i kølvandet på regeringens udspil til finansloven 2024, hvor der i denne uge lægges op til at kaste 100 millioner kroner årligt i den grønne omstilling af transportbranchen.
Pengene skal gives i tre år, så i alt 300 millioner kroner. Hvordan pengene skal bruges, er endnu ikke besluttet.
- Der er rigtig mange steder i samfundet, som skriger på penge. Så at putte dem ned i det her, så skal man have nogle rigtig gode argumenter, siger Mogens Fosgerau.
Fosgerau mener, at erhvervslivet er der for at tjene penge til samfundet og ikke omvendt, og at de ligesom andre erhverv selv må betale for deres grønne omstilling.
Et startboost til at fjerne barrierer kan give mening
Når det er sagt, er der ifølge Fosgerau også et muligt argument, som gør, at det kan give mening med en pengepulje i den her størrelsesorden til branchens grønne omstilling.
- Det eneste gode argument, jeg kunne forestille mig, er, hvis man mener, at lastbilerhvervet mangler et startskud for at komme i gang - ligesom man hælder vand i en brønd for at få den til at pumpe, siger han.
Det kan altså godt give mening at tilføre et beløb, hvis det er det, der skal til, for at få ellastbilerne op at køre.
Hvis han skulle bruge pengene på noget i den her sammenhæng, så gælder det om at få fjernet de barrierer, der kan være i vejen for, at erhvervet selv kan omstille sig.
Det kan for eksempel være at få skabt bedre muligheder for at lade ellastbiler. Det kan give mening og er et "pænt beløb" til det formål.
Ministeren har lagt op til en åben dialog med branchen, så pengene bliver brugt der, hvor de får størst effekt.
- Vejgodstransporten skal vi have gjort noget ved rent klimamæssigt, lød det tidligere fra transportminister Thomas Danielsen (V).
Kim Simonsen er selvstændig vognmand i Brovst og mener, at det er for få penge til den kæmpe omstilling. Her er, hvad en ellastbil vil betyde for hans hverdag:
'Pengene er en dråbe i havet'
Hos DTL Danske Vognmænd er administrerende direktør Erik Østergaard glad for den åbne dialog, som regeringen har lagt op til, men han har også forbehold.
- Det lyder af mange penge, men i det store billede er det en dråbe i havet, lød det fra Erik Østergaard efter udspillet.
For ham er det nødvendigt, at der er en plan for en udrulning af en fremtidig ladeinfrastruktur i Danmark, inden han kommer med sit bud på, hvad pengene skal bruges på.
Branchedirektøren for Dansk Erhverv Transport, Jesper Kronborg, mener, at pengene er en god begyndelse, men havde gerne set flere penge til den grønne omstilling af transportsektoren.
Hvis der skal flere grønne lastbiler på vejene, foreslår brancheorganisationen en pulje i en lidt anden størrelsesorden - nemlig to milliarder kroner - til at kickstarte udviklingen med ifølge deres regnestykke cirka 1.400 ellastbiler.
Tilbage i foråret protesterede lastbilchauffører mod en ny kilometerafgift. Det kan du læse mere om her:
Opdateret den 4. september for at gøre det klart, at citaterne fra Mogens Fosgerau særligt er møntet på, at det ikke giver mening at kompensere for kilometerafgiften. Han mener dog godt, at det kan give mening at poste penge i transportbranchens grønne omstilling, hvis det er for at lette overgangen.