Miljøvenlige og sikre biler skal være billigere, og store benzinslugere skal være dyrere.
Det er budskabet fra Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, frem mod de kommende forhandlinger om bilafgifter, som regeringen vil tage hul på i et særskilt forhandlingsspor allerede fra i morgen.
Regeringen vil ifølge DR Nyheders oplysninger foreslå en sænkelse af registreringsafgiften på biler, når en række økonomiske ministre her til formiddag præsenterer regeringens skatteudspil.
Men Dansk Folkeparti er ikke interesseret i kun at se på registreringsafgiften. Partiet vil i stedet omlægge hele bilbeskatningssystemet, så afgifter på især miljøvenlige og sikre biler kan sænkes.
- Det er ikke et mål for os, at de meget dyre biler bliver billigere. Målet for os er, at den almindelige danske familie med et par børn på bagsædet kommer ud og køre i en bil, der både miljø- og sikkerhedsmæssigt er bedre end nogen af de biler, der kører i dag, siger Kristian Thulesen Dahl til DR Nyheder.
- Så er det klart, at hvis man har sådan en rigtig stor benzinsluger, så vil den selvfølgelig i sådan et system være dyrere. Og de biler, hvor man har tænkt på, at de skal køre længere på literen, vil i højere grad blive belønnet.
Nej til slavisk sænkning
Registreringsafgiften er med opbakning fra Dansk Folkeparti blevet sænket to gange inden for de seneste år, men nu er tiden altså til at gå andre veje i forhold til beskatning af biler, mener DF-formanden.
- Vi synes ikke, at man bare slavisk skal lave endnu en nedsættelse af registreringsafgiften. For som det er foreslået her (i regeringens oplæg, red.), så er det ligesom at sænke - kan man sige - topskatten i vores bilbeskatningssystem.
- Vi kan lave noget, der er langt mere gennemtænkt, og som hele bilbranchen også har efterlyst. Og når vi kan det, så er det den vej, vi skal gå, siger Kristian Thulesen Dahl.
Som udgangspunkt behøver den samlede beskatning af biler i Danmark heller ikke at være lavere, mener han.
- For os kan det sagtens være en provenuneutral ordning, der i virkeligheden gør, at bilfolket hverken betaler mere eller mindre, men i højere grad betaler efter bilens egenskaber ved produktionstidspunktet, siger Thulesen Dahl.
LA: Alle biler skal være billigere
Finansminister Kristian Jensen (V) har forud for præsentationen af regeringens skatteudspil ingen kommentarer til, hvad man vil gøre ved registreringsafgiften på biler, men hos regeringspartiet Liberal Alliance er holdningen klar:
- Alle biler skal blive billigere, siger partiets finans- og skatteordfører Joachim B. Olsen.
Liberal Alliance ser allerhelst, at registreringsafgiften fjernes, og Joachim B. Olsen giver ikke umiddelbart meget for Dansk Folkepartis argumenter for, at fokus bør være på at gøre de miljø- og sikkerhedsrigtige biler billigere, mens de såkaldte benzinslugere skal være dyrere.
- Det er ikke sådan, at der er nogen miljømæssige argumenter for at have en registreringsafgift. Det er der ganske enkelt ikke. Man har ingen registreringsafgift i Sverige. Der er det sådan, at alene afgifter på benzin og moms på biler betaler for de omkostninger, der er ved bilismen.
- Så der er ikke noget godt argument for at have en registreringsafgift. Heller ikke ud fra en miljømæssig vinkel, siger Joachim B. Olsen.
Lynaftale forude
De kommende forhandlinger om bilskatterne kan hurtigt være overstået.
Regeringen går ifølge DR Nyheders oplysninger efter hurtigt at lande en aftale, og det er Dansk Folkeparti helt enig i.
Når først der tales om at sænke registreringsafgiften og i det hele taget ændre på bilbeskatningen, risikerer salget af biler herhjemme således at gå helt i stå.
- Vi taler om dage snarere end uger, og jo hurtigere desto bedre, siger DF-formand Kristian Thulesen Dahl.
- For hvem i alverden vil gå ud og handle bil, hvis man har stillet i udsigt, at registreringsafgiften på biler falder? Så det skal gå stærkt, når først man har åbnet for den boks.
Regeringen fremlægger sit samlede skatteudspil i dag klokken 10.