Superligaen taber tilskuere - og færre ser kampene på tv

På ti år er tilskuertallet til superligakampene faldet med næsten 30 procent. Også seermæssigt går det tilbage. Divisionsforeningen har en plan.

Trods ny superligastruktur har klubberne mistet tilskuere i tusindtal. Billedet her er taget før kampen mellem Silkeborg IF og Lyngby i august sidste år. Umiddelbart kan otte personer øjnes på langsiden. (Foto: © Claus Fisker, Scanpix)

I aften sparkes en ny superligasæson i gang, når AGF hjemme tager imod 'Den gule fare' fra Horsens.

Men er man til fyldte stadioner og stemning på lægterne, er der ikke meget at glæde sig til - hvis altså tendensen fortsætter, og publikum holder sig væk fra kampene.

I sidste sæson skrumpede det gennemsnitlige antal tilskuere per kamp med 17 procent.

På ti år har superligaen oplevet et mandefald på 28,5 procent, fra 8.387 per superligakamp til 6.002 i sidste sæson, det laveste i 15 år.

- Vi har gennem årene negligeret stadionfansene og fået opdraget en generation af fodboldfans, som hovedsageligt ser fodbold i fjernsynet, siger Rasmus Trenskow, der er formand for sammenslutningen af fodboldfanklubber.

Ny struktur gav flere hold

Forklaringen på sidste sæsons drastiske tilskuerfald er først og fremmest den nye superligastruktur, der har udvidet den bedste fodboldrække med to klubber.

Det mener Divisionsforeningen, der repræsenterer de bedste danske fodboldklubber.

- Sidste sæsons fald skal primært forklares med, at der er kommet to klubber ind, og at vi spiller langt flere kampe, end vi plejer at gøre, siger Claus Thomsen, der er direktør for Divisionsforeningen.

Ikke siden sæsonen 2001/2002 har der været så få tilskuere til superligakampene. Siden er stadionerne kun blevet større og flere.

Men fjerner man oprykkerholdene fra statistikken, er faldet stadig otte procent på en enkelt sæson. Det til trods for at den nye struktur netop skulle skabe mere spænding i ligaen og dermed få publikum til at møde op.

- Vi har som forbrugere fået flere muligheder. Oplevelsesøkonomi er i dag præget af et stort udvalg, og det kræver, at produktet er af den rigtige kvalitet, siger Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom ved University College Nordjylland.

Netop udvidelsen af Superligaen har svækket kvaliteten, mener Kenneth Cortsen. Samtidig bliver tv-seerne bombarderet med fodbold fra andre ligaer.

- Kvaliteten af superligafodbold står ikke mål med Premier League eller La Liga. Manchester United og Barcelona med deres store stjerner er en stor udfordring for Superligaen, siger Kenneth Cortsen.

Kampe i hverdagene

Fra fansene lyder kritikken især, at kampene i dag er smurt tyndt ud, så hver kamp spilles på et unikt tidspunkt mellem fredag klokken 18 og mandag klokken 19.

- Vi er nødt til at kigge på, hvordan kampene er fordelt. Det er i dag svært at planlægge at gå til fodbold. Man risikerer, at kampene ligger mandag klokken 19. Og nogle gange er det med få ugers varsel, man får det at vide.

- Ud fra et familieperspektiv er det faktisk meget svært at planlægge at gå på stadion, siger Rasmus Trenskow, formanden for de danske fodboldfans.

- Der skal findes en balance mellem liveproduktet og tv-produktet. Det handler om kamptidspunkterne. Men det handler også om underholdning før, under og efter eventet, siger sportøkonom Kenneth Cortsen.

Divisionsforeningen anerkender, at der et problem med kamptidspunkterne.

- Vi kan blive bedre til at kommunikere omkring kamptidspunkterne, vi kan prøve at optimere vores planlægning, gøre det mere forudsigeligt. Vi har fået nogle gode erfaringer med slutspillet fra den seneste sæson, siger Claus Thomsen.

Færre tv-seere

Det er ikke kun på tilskuerpladserne, at interessen for superligafodbold daler. Superligaen er også blevet mindre populær på tv.

Discovery Networks, der deler tv-rettighederne til Superligafodbold med Viasat Sport, vil ikke stille op til interview med DR Nyheder, men henviser til udtalelser til BT tidligere på året:

- Vi kan alt andet lige ikke betale det samme for et produkt, hvor seertallet er faldet med 30-40 procent over de seneste tre-fire år. Hvis det fortsætter, vil man stå med en vare, som er mindre attraktiv, sagde nordisk sportschef hos Discovery Networks Anders Antonsen til BT i maj måned.

Det er især, når kampene bliver vist fredag, lørdag og mandag, at seerne falder fra - men det er også her, de mindst populære kampe ligger.

Divisionsforeningen: 20-30 procent flere

Divisionsforeningen vurderer, at der er et stort potentiale for at få flere tilskuere på lægterne.

- Vi synes, at dansk fodbold fortjener mange flere tilskuere i Superligaen. Så vores ambition er ikke at bremse et fald men at have mange flere tilskuere til dansk fodbold, at komme højere op, siger Claus Thomsen.

Det burde være muligt at bringe det op på samme niveau som for ti år siden, lyder det:

- At løfte tilskuergennemsnittet med et sted mellem 20 og 30 procent, tror jeg sagtens, kan lade sig gøre. Alka Superligaen er og bliver den største sportsturnering i Danmark og denm der omgives med allerstørst opmærksomhed.

Det handler om at skabe et fællesskab om klubberne og få traditionerne frem.

- Det er et langt, sejt træk, for det handler om tradition, det handler om lokalsamfundstilknytning, det handler om fællesskab. Men det er klubberne også i fuld gang med at have fokus på. Man vinder også flere kampe, hvis man har et mere medlevende publikum, så det ligger alle klubber på sinde det her, siger Claus Thomsen.