Det ser ud til kun at gå én vej for det irske lavprisselskab Ryanair. Op.
I juli satte omkring ti millioner mennesker sig op i Ryanairs maskiner, og selskabet satte dermed rekord for antallet af passagerer på internationale afgange.
Samtidig har Ryanair præsenteret et regnskab for første kvartal i det forskudte regnskabsår 2015/16, der viser et resultat efter skat på godt 1,8 milliarder kroner fra april til og med juni.
- Kunderne står i kø for at få lov til at komme ud og se resten af Europa, fordi selskabet kan sælge billetterne billigere end stort set alle andre, forklarer luftfartsanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.
Danmark fylder ingenting
Det gode resultat kommer, efter at Ryanair tabte kampen mod den danske fagbevægelse i Arbejdsretten tidligere på sommeren.
Det fik Ryanair til at lukke samtlige sine baser i Danmark, men den danske modstand har altså ikke slået ud på regnskabssiden.
- Danmark fylder ikke ret meget i Ryanairs samlede forretning – faktisk fylder vi stort set ingenting. Derfor skal man heller ikke forvente at se nogen effekter af det her på kort sigt, forklarer Jacob Pedersen.
Europa kigger mod Danmark
Jacob Pedersen vurderer dog, at det danske vejbump på sigt kan blive en stor udfordring for lavprisselskabet.
Rundt omkring i resten af Europa har fagbevægelserne nemlig fulgt godt med i, hvad der er sket i Danmark.
- De ser på, hvilken model man har i Danmark, som gør, at man kan sørge for, at Ryanair ikke kan etablere baser med det, fagbevægelsen ser som meget dårligere vilkår end det, de accepterer, forklarer han.
- Der er ingen tvivl om, at det på lidt længere sigt kan blive en større sten i skoen for Ryanair, end selskabet forventer på kort sigt.
Kan fylde mere i København
Som Jacob Pedersen ser det, har Ryanair ikke andre muligheder for at drive forretningen end at fortsætte den nuværende retning – i hvert fald hvis fremgangen skal fortsætte.
Det er nemlig selskabets særkende, at man har lave omkostninger – både hvad angår fly og personale – hvilket gør, at de kan sælge billetterne så billigt som de kan. Derfor vil eksempelvis overenskomster være en stor hæmsko for Ryanair.
- Det vil altså rykke afgørende ved nogle af fordelene, som Ryanair har i det her marked. Nogle af de fordele, som gør, at de er meget konkurrencedygtige og kan vokse hurtigere end stort set alle andre flyselskaber i Europa.
Lige nu forsøger selskabet at ekspandere massivt især i Tyskland, og når eller hvis målsætningerne indfries dernede, kan Ryanairs blik godt vende sig mod Skandinavien og Danmark igen, vurderer Jacob Pedersen.
Så bliver spørgsmålet bare, hvor meget de manglende baser vil få af betydning.
- Ryanair kan sagtens komme til at fylde mere i København, og det vil de også komme til over de næste år, men for mig at se, er det, at man ikke har den tætte tilknytning til Danmark, som baserne giver, alligevel noget, som tager toppen af deres vækstmuligheder, siger Jacob Pedersen.