Ekspert: Dom kan få andre lande til at erklære krig mod Ryanair

Dagens dom i arbejdsretten gør kun minimal skade på Ryanairs pengepung - men den symbolske skade kan give eftervirkninger for flyselskabets forretninger i andre lande, vurderer arbejdsmarkedsforsker.

Fagbevægelse og politikere har været stærkt repræsenteret ved Arbejdsretten, mens sagen har stået på. Her bannere fra Socialdemokraternes Peter Hummelgaard. (Foto: © Claus bech, Scanpix)

Dagens dom i Arbejdsretten er ikke et stort økonomisk tilbageslag for Ryanair, men det er et stort symbolsk nederlag for discountflyselskabet. Det vurderer arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen.

For selvom tabet af basen i København kun har marginale økonomiske omkostninger for selskabet, så er det et rap over nallerne for den irske discountgigant, siger Henning Jørgensen.

-- Det er et stort symbolsk nederlag, de har lidt. For det har vist, at man kan faktisk bekæmpe dem, at man ikke skal acceptere social dumping hele vejen igennem, og at der er instrumenter i de forskellige systemer, til at gøre noget ved det, siger han til DR Nyheder.

Et eksempel til efterfølgelse

Han tror, at fagforeninger i andre lande kan forventes at følge 3F’s eksempel og forsøge at presse Ryanair på deres forretningsmodel.

- Der kan komme nyt samarbejde mellem fagforeninger på tværs af landegrænser – også efter det her. Det bliver et eksempel på efterfølgelse andre steder. Så de skulle have forberedt sig bedre i Ryanair, før de kom til København, siger han.

Flyselskabet meldte kort efter dommen ud, at de vil lukke basen i København.​

​Det betyder, at der fremover ikke vil afgå tidlige morgenfly fra Københavns Lufthavn, da selskabet ikke længere vil have et fly parkeret i Kastrup. Selskabet vil dog stadig flyve til og fra København – blot i fly, der ”overnatter” i andre lufthavne.

Kampgejsten mangler

Men København er ikke det eneste sted i Danmark, hvor Ryanair har base.

Også Billund Lufthavn har Ryanair fly stående. Her har man siden 2012 forsøgt at få selskabet til at indgå danske overenskomster uden held.

Og selvom dagens dom gælder både Kastrup og Billund, så er der ikke stor sandsynlighed for, at personalet i Billund vil konflikte for bedre vilkår, mener Henning Jørgensen.

- Det er Ryanairs forretningsmodel, at de går ind i marginale lufthavne og bliver store og pludselig bliver folk bange for at miste deres job, og det er også det, der er tilfældet i Billund.

De lokale er simpelthen for bange for at miste deres job, og hvis der var mulighed for at konflikte i Billund Lufthavn, så var det sket for to år siden, da Ryanair etablerede sig i lufthavnen, mener Henning Jørgensen.

- Det hænger på kampviljen, og hvis den ikke er der i provinslufthavnen, så kommer der ikke de konflikter. Den kampvilje og den kampgejst er der ikke, siger han.

Første skridt på vejen

Hvad angår dommens konsekvenser i et lidt større perspektiv, skal man passe på med at overvurdere dens vigtighed, siger Henning Jørgensen.

- Man har sat en midlertidig stopper for Ryanairs måde at lave social dumping på. Men der er mange andre former for social dumping som udenlandske og hjemlige virksomheder vil deltage i. Så det er ikke sådan, at man med den her dom pludselig stopper social dumping på den her måde.

- Men det er et første skridt på vejen til at sige, at her er danske spilleregler, og dem skal man følge.

Ryanair meldte kort efter dommen ud, at de ville anke sagen. Men det er ikke muligt. Arbejdsretten har nemlig sidste ord i sager som denne.