Power er røget i flæsket på ærkerival: Beskylder konkurrent for fusk

Power, som selv tidligere har mødt kritik for at fifle med markedsføringen, har politianmeldt Elgiganten.

Powers administrerende direktør, Jesper Boysen, har det brede smil fremme - på en dag, hvor han både åbner en ny butik og fortæller omverdenen, at han og Power har politianmeldt ærkerivalen Elgiganten. (Foto: © Jeanette Torndahl Fournier, DR)

Ganske opsigtsvækkende har Power valgt at politianmelde sin største konkurrent, Elgiganten.

Power mener, at Elgiganten bevidst laver fejl i sin markedsføring, når selskabet ikke oplyser tydelige før-priser på eksempelvis smartwatches og telefoner. Det er Elgigantens markedsføring i Odense, som Power kritiserer i anmeldelsen.

- Vi har politianmeldt dem, fordi vi er blevet opmærksomme på en hel del fejl i deres tilbudsavis. Det er ikke små fejl, det er mere end 30 procent af deres annoncer, der har fejl, siger Jesper Boysen, administerende direktør i Power.

Direktøren har i dag været i Odense, hvor han har haft travlt med snoreklip til en ny Power-butik. Han afviser, at omtale i forbindelse med butiksåbningen har motiveret Power til at offentliggøre politianmeldelsen netop nu.

- De (Elgiganten, red) har sendt markedsføring ud i forbindelse med vores åbning, og det er derfor, timingen er, som den er, slår Jesper Boysen fast.

Hvad vil I opnå med denne her politianmeldelse?

- Troværdighed. Kunderne skal kunne stole på den markedsføring, de får ind gennem døren, bedyrer Jesper Boysen.

Power får hjælp af et PR-bureau til at få spredt budskabet om politianmeldelsen.

Hvorfor har I valgt at hyre et PR-bureau til at fortælle offentligheden, at I har politianmeldt Elgiganten?

- Vi samarbejder med vores PR-bureau, og det har vi gjort siden 2015. Det har intet med en PR-strategi at gøre, siger Jesper Boysen.

Kan du som direktør for Power sige, at I ikke har gjort det samme, som I nu beskylder Elgiganten for?

- Der er ingen, der med vilje laver fejl i markedsføring. Andet end de 92 fejl, vi har konstateret her. Det virker som en strategi, siger Jesper Boysen.

Snyd med elektronikprodukter

Power har tidligere fået massiv kritik, da det i forbrugerprogrammet Kontant blev afsløret, hvordan Power ikke kunne levere de varer, kunderne bestilte - og i stedet blev tilbudt nogle dyrere varer. Også i dagbladet BT har der tidligere været beskrevet, hvordan en kunde oplevede, at elektronik-giganten ændrede før-priser på tilbud.

DR-programmet Kontant har tidligere vist, hvordan Powers kunder ikke kan få de varer, de bestiller via nettet og bagefter bliver tilbudt dyrere produkter. Har I ikke også selv problemer med jeres markedsføring overfor kunderne?

- Jeg har mere end rigeligt med varer. Og det er sådan, at i en branche, hvor tingene bare går stærkt, der er fejl uundgåelige. Men ikke 92, siger Jesper Boysen, mens han peger rundt i den nyåbnede butik i Odense, hvor hylderne er spækket med varer, som skal trække kunder til.

Kan du garantere, man ikke kommer til at se denne her type fejl hos jer i fremtiden?

- Vi laver ikke 92 fejl i vores markedsføring, det gør vi ikke. Fejl er uundgåelige med al den markedsføring, vi laver. Men 92 fejl er næppe bare en fejl, hævder Jesper Boysen.

Elgiganten vil ikke kommentere direkte på beskyldningerne fra Power. Men kæden meddeler, at den ser frem til det videre forløb med sindsro. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Elgiganten tager det roligt

DR har set den politianmeldelse, som Power har indleveret til Københavns Politi. Her fremgår der nogle udvalgte eksempler på de 92 fejl, som Power mener, at Elgiganten har begået.

Og umiddelbart er der ifølge professor i markedsføringsret på Aalborg Universitet Jan Trzaskowski belæg for anklagerne.

- Det synes at være en forkert normalpris og en forkert besparelse, der er angivet, siger han efter at have set politianmeldelsen igennem.

Professoren understreger, at det er afgørende, at forbrugerne kan stole på de priser, der er angivet i annoncer. Og det er strafbart, hvis man ikke overholder de gældende paragraffer på området.

- Hvis det viser sig, at domstolene vurderer, at Elgiganten har overtrådt lovgivningen, risikerer de en bøde, siger Jan Trzaskowski.

DR har forelagt Elgiganten kritikken og bedt om en kommentar til politianmeldesen fra ærkerivalen Power. Butikskæden skriver i en email til DR:

- Elgiganten kan bekræfte, at vi sent torsdag 3. oktober per email modtog besked fra Power om, at de har politianmeldt Elgiganten med en påstand om fire tilfælde, hvor de besparelser, vi har angivet, ikke afspejler den laveste pris inden for de seneste 30 dage. Power skriver, at de senere vil fremsende yderligere dokumentation.

Og Elgiganten imødeser det videre forløb med ro, fremgår det af mailen:

- Eftersom Power udsendte pressemeddelelsen sent torsdag samtidig med, at vi modtog politianmeldelsen uden den fulde dokumentation, kan vi ikke udtale os om de konkrete påstande, før vi har modtaget dokumentationen og undersøgt sagen nærmere. Vi ser med sindsro frem mod det videre forløb.

Tidligere har Elgiganten ifølge TV2 betalt en bøde på 300.000 kroner for vildledning med før- og nu-priser.