Kunder, der i det nye år er blevet opkrævet ulovligt gebyr på grund af en fejl hos Nets, får pengene igen i næste uge.
Det skriver Nets i et skriftligt svar.
Meldingen fra Nets kommer, efter at DR Nyheder har kunnet dokumentere, at mange forbrugere er blevet opkrævet ulovligt gebyr i det nye år.
Nye regler skulle ellers fra 1. januar helt afskaffe gebyrer for private betalingskort som Visa og Mastercard.
I alt er 4.000 forbrugere ramt af fejlen. Nets forklarede i går, at fejlen skyldes problemer med de lister, der skal identificere betalingskort som enten private kort eller firmakort.
- Vi er super kede af de gener, forbrugere og forretninger har oplevet i forbindelse med, at vi i starten af året havde en fejl, hvor enkelte private betalingskort stod registreret som firmakort, siger Pia Stoklund, der er kommunikationsdirektør hos Nets, i den skriftlige kommentar.
17.000 transaktioner ramt
Før de nye regler trådte i kraft ved årsskiftet, har butikker kunnet opkræve et gebyr ved betalinger med udenlandske betalingskort som for eksempel Visa og Mastercard, som kunne sendes direkte videre til forbrugeren.
Gebyret har som udgangspunkt udgjort en procentdel af købets samlede beløb. Men det er ikke længere lovligt med de nye regler.
Nu skal butikken selv betale gebyret. Med de nye regler må butikkerne dog stadig tage gebyrer, hvis der betales med et firmakort. Og det er altså her, at problemet er opstået, da kortene var registreret forkert på Nets' lister.
- Det betød, at der fejlagtigt blev opkrævet et gebyr på omkring 17.000 transaktioner i alt – til sammenligning har vi på en gennemsnitlig dag flere millioner korttransaktioner, siger kommunikationsdirektøren i sit svar.
Forbrugere får penge igen
Der er derfor tale om en teknisk fejl hos Nets, hvor nogle private korttyper er blevet opfattet som firmakort, og derfor er der trukket ulovligt gebyr på dem.
I går skrev Nets til DR Nyheder, at virksomheden ikke havde en løsning klar for at kunne tilbageføre de ulovlige gebyrer.
I stedet opfordrede Nets forbrugere, der har mistanke om, at de er opkrævet et ulovligt gebyr i det nye år, til selv gå til butikkerne for at få deres penge igen.
Men de butikker og erhvervdrivende, som DR Nyheder har været i kontakt med, melder dog tilbage, at de ikke kan identificere, hvilke kunder der er tale om.
For at undgå mere besvær for butikkerne, tager Nets nu konsekvensen og betaler selv de ulovlige gebyrer tilbage til kunderne.
De berørte forbrugere vil derfor i næste uge kunne se beløbet tilbageført, skriver virksomheden i sit svar til DR Nyheder.
Det fremgår dog ikke af svaret, hvor mange penge det i alt drejer sig om.
- For at undgå at de involverede forretninger skal have yderligere besvær med at tilbageføre gebyrerne, betaler Nets i løbet af næste uge beløbene direkte til de berørte forbrugere, siger Pia Stoklund, der er kommunikationsdirektør hos Nets, i den skriftlige kommentar.
Løser kun en del af problemet
Der har imidlertid også været meldt om andre gebyrfejl end den, som Nets har været skyld i.
Blandt andet har dagligvarerkæden Meny også været ramt af en selvstændig systemfejl, som kæden i går beklagede.
Også bagerkæden Lagkagehuset har haft et efterslæb på at få opdateret sine betalingsterminaler, som har betydet, at kunder selv skal henvende sig for at få ulovligt opkrævede gebyrer retur.
Hvis der endnu er problemer med ulovlige gebyrer, er det i sidste ende butikken, der hænger på ansvaret.
Det vurderer seniorøkonom Troels Holmberg fra forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet Tænk.
- Det er butikkerne, der har fået forbuddet mod at sende gebyret videre til forbrugerne, så det er butikkerne, der har ansvaret for, at forbrugerne får deres penge tilbage, hvis der er opkrævet ulovlige gebyrer, siger han.
Og det er ikke kun små-ører, som det kan dreje sig om, hvis en butik eller netbutik stadig indkasserer de ulovlige gebyrer, understreger han.
- Jeg har eksempelvis fået en henvendelse fra en forbruger, der har købt flybilletter, og dér er det jo ofte store summer, der er tale om, hvor gebyret kan løbe op i flere hundrede kroner, siger han og fortsætter:
- Så er det vigtigt, at man som erhvervsdrivende tager fat i sine kunder og sørger for at tilbageføre pengene, hvis man opdager, at man ved en fejl har opkrævet gebyrer, siger Troels Holmberg.
Forbrugerrådet Tænk hilser meldingen fra Nets velkommen, men forbrugerorganisationen undrer sig samtidig over forløbet.
- Det virker lidt som om, at de mange forskellige aktører i betalingskæden har mistet overblikket over den her proces. Men det er selvfølgelig vigtigt, at alle med et ansvar gør alt, hvad de kan, for at få kompenseret forbrugerne, siger Troels Holmberg.
TIP OS
- •
Er du ulovligt blevet opkrævet gebyr for brug af betalingskort efter 1. januar, hører vi gerne fra dig. Skriv til ahec@dr.dk