Nets lover bod og bedring: Sådan får I jeres gebyr-penge tilbage

En fejl hos Nets betyder, at nogle kunder har betalt ulovlige kortgebyrer i det nye år.

- Desværre er et begrænset antal forbrugere med private betalingskort alligevel blevet opkrævet gebyrer, skriver nets i en e-mail til DR Nyheder. (Foto: © Òlafur Steinar Gestsson, Scanpix)

En fejl hos udbyderen Nets betyder, at en række betalingskort er blevet opkrævet et ulovligt gebyr.

Det skriver virksomheden i en e-mail til DR Nyheder.

Selvom nye regler fra den 1. januar helt skulle afskaffe gebyrer på private betalingskort, har et antal kunder altså måttet betale de ulovlige gebyrer.

- Desværre er et begrænset antal forbrugere med private betalingskort alligevel blevet opkrævet gebyrer, siger Pia Stoklund, der er kommunikationsdirektør hos Nets, i det skriftlige svar.

Nets beskriver dog ikke præcis, hvordan fejlen er opstået og hvor mange kunder, der har betalt ulovlige gebyrer i det nye år. Men virksomheden understreger dog, at fejlen nu er rettet.

- Hos Nets havde vi i starten af året en mindre fejl, som er rettet, hvor enkelte korttyper ud af mere end 40.000 manuelt var blevet noteret som firmakort i stedet for som privatkort, står der i svaret.

Nets beklager fejlen

Mange dr.dk-brugere har i det seneste døgn henvendt sig til DR Nyheder med beskeder om virksomheder, der stadig opkræver betalingsgebyrer på private kort som Visa og Mastercard.

Nets har dog heller ikke valgt sætte flere ord på, hvilke salgs kort der har været berørt af fejlen.

- Vi beklager selvfølgelig de gener, det medfører for de berørte forretninger og forbrugere, siger Pia Stoklund i sit svar.

Selvom fejlen hos Nets ifølge supermarkedskæden Meny blev opdaget i begyndelsen af januar, har Nets ikke på nuværende tidspunkt en løsning klar for at kunne tilbageføre de ulovlige gebyrer.

Hvis man opdager, at en butik har trukket et ulovligt gebyr, skal man derfor gå til den butik eller netbutik, man har handlet hos, skriver Nets.

- Vi er ved at undersøge, om vi kan tilbageføre de gebyrer, som skyldes den fejl. Som forbruger kan man også henvende sig i den forretning, hvor købet er foretaget, står der i svaret.

DR Nyheder har bedt Nets uddybe det skriftlige svar.

TIP OS

  • Er du ulovligt blevet opkrævet gebyr for brug af betalingskort efter 1. januar, hører vi gerne fra dig. Skriv til ahec@dr.dk