Erhvervsorganisation advarer: Det skal du gøre, hvis du føler dig bondefanget i telefonen

Ifølge SMV Danmark udgør de små og mellemstore virksomheder et stort marked for telefonsælgerne.

Firmaet Dansk Online Service er registreret på et virtuelt kontor i Kgs. Lyngby. (Foto: © Genrebillede: Jens Kolding)

Som erhvervsdrivende er der nok at holde styr på.

Ikke mindst, hvis man er endt i økonomisk tovtrækkeri efter en snak med en telefonsælger.

Faktisk aner mange virksomheder ikke deres levende råd, fortæller Christoffer Sodemann, chefkonsulent i SMV Danmarks juridiske afdeling, efter at have set Kontant-programmet 'Vi har dig på bånd'.

- Det har vi oplevet en del af. Vi modtager en del forespørgsler og henvendelser fra medlemmer, som ikke ved, hvad de skal stille op i de her situationer. Det er mindre virksomheder, som ikke har ressourcer til at håndtere den her type tvister, siger Christoffer Sodemann.

I programmet beskylder en lang række primært mindre erhvervsdrivende firmaet Dansk Online Service for bondefangeri, vildledning og svindel.

- Det er et problematisk billede, som vi kan genkende - også fra andre virksomheder, som udøver samme metoder. Desværre.

SMV Danmark repræsenterer små og mellemstore virksomheder inden for blandt andet handel, service, industri, byggeri og it og har i alt cirka 18.000 medlemsvirksomheder.

Ifølge chefkonsulenten udgør de små og mellemstore virksomheder et stort marked for telefonsælgerne. Og det er mere end bare pengene, der er på spil for de erhvervsdrivende, siger Christoffer Sodemann.

- De frygter at blive stemplet som dårlige betalere, for de kender ikke retssystemet.

Kontant finder frem til et callcenter på Costa del Sol, der erkender at ringe ud som Dansk Online Service. I et efterfølgende skriftligt svar lyder det fra callcentret - MK3 Marketing - at der blot er tale om et samarbejde. (Foto: © Jens Kolding, (c) DR)

Webprofiler og lydfiler

De erhvervsdrivende er blevet ringet op af Dansk Online Service og har stort set alle haft indtryk af, at der er tale om et eksisterende samarbejde om deres virksomhedsprofil på Google, der bare skal forlænges.

Derfor har de sagt ja og fået en faktura på oftest knap 5.000 kroner fra Dansk Online Service.

- Det er et ret veludtænkt beløb, for jeg oplever, at det er deromkring, virksomhedernes smertegrænse er, i forhold til hvornår de vælger bare at sige pyt, betale, få det ud af verden og komme videre, siger Christoffer Sodemann.

- Mange af vores medlemmer har ikke bogholdere eller administrative medarbejdere siddende. Det er én mand eller kvinde, som skal have overblikket over hele virksomheden, siger Christoffer Sodemann. (Foto: © pressebillede, SMVDanmark)

Når virksomhederne – efter at have fundet ud af, at der slet ikke er noget samarbejde – vil have annulleret ordrerne, sender Dansk Online Service dem en lydfil med den sidste del af salgssamtalen.

Så kunderne selv kan høre, at de har sagt ja.

De erhvervsdrivende mener, at Dansk Online Service har vildledt dem inden lydoptagelsen.

- Hvis der er sket en vildledning, er der ingen tvivl om, at man bør gøre indsigelse mod kravet og afvise at betale. I grove tilfælde er det noget, man kunne kategorisere som bedrageri, og så må man melde det til politiet.

SMV: 'Gør indsigelse'

En række erhvervsdrivende har oplevet at blive truet med retssager og inkasso af Dansk Online Service efter ikke at have villet betale fakturaen.

Ifølge Christoffer Sodemann har de erhvervsdrivende muligheder, hvis de mener, at de er blevet bondefanget.

- Hvis du gør indsigelse mod betalingen og siger, at du ikke er enig i kravet, fordi du mener, at der er givet vildledende oplysninger i salget, kan Dansk Online Service ikke gå videre med dét krav inden for den forenklede inkassoproces, som ender i Fogedretten, hvor man kan blive stemplet som dårlig betaler.

- Så kan Dansk Online Service eller lignende virksomhed kun køre den via en almindelig domstol, hvor beviserne må frem i lyset. Der er ikke noget RKI eller inkasso, siger Christoffer Sodemann.

Hvis man som erhvervsdrivende skulle få et firma i røret, hvor man er usikker, har chefkonsulenten ét råd:

- Lad være med at sige ja til noget over telefonen. Undgå den bindende accept – det er det, de søger. Det er klassisk aftalelov: Folk undervurderer, hvor bindende det er som virksomhedsejer at sige ja. Når noget bliver tilbudt, og de siger ja, er det en bindende aftale, siger Christoffer Sodemann.

Men:

- Det kan selvfølgelig underkendes af, hvad der er gået forud for den accept. Hvis man kan påvise, at der er vildledende oplysninger i sagen, kan det undergrave aftalen.

Er det ikke virksomhedernes eget ansvar, at de får sagt ja til det her?

- Virksomhederne har et ansvar. Men hvis der har været vildledende oplysninger i salget, er det en anden sag, siger Christoffer Sodemann.

En lang række kunder har modtaget lydfiler af den sidste del af deres samtale med Dansk Online Service. (Foto: © Jens Kolding)

Ejer: 'Korrekt og gennemskuelig proces'

Kontant har forelagt SMV Danmarks kritik for Dansk Online Service.

Ejer, stifter og forhenværende direktør Nicolai Aarestrup, der udtalte sig på vegne af firmaet i Kontant-programmet, er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

I udsendelsen lyder det i et skriftligt svar, at Dansk Online Service er ked af, hvis nogen har følt sig vildledt.

Firmaet har ifølge mailen til hensigt at kommunikere, at servicen understøtter eksisterende profiler og tilstedeværelse online - snarere end at påstå, at der allerede er et eksisterende kundeforhold.

Nicolai Aarestrup mener, at lydfilerne er del af en "korrekt og gennemskuelig proces".