Det kan godt betale sig at holde øje med dine banklån.
Du risikerer nemlig, at betale højere renter for dit 'gamle' lån i banken, end hvis du tegner et nyt af helt samme slags.
Det viser en analyse, som rådgivningsportalen Mybanker har lavet for DR.
- Vi kan se, at eksisterende kunder betaler en relativt høj rente, mens nye kunder, der går ind i banken og beder om at få et tilsvarende lån får en meget, meget billigere rente, siger John Norden, direktør i Mybanker.
Helt nøjagtigt er renten på nytegnede boliglån i banken typisk halvanden til to procent lavere end på de lån, som kunder har haft i lang tid, fremgår det af Mybankers gennemgang af syv store bankers udlån.
Kom op på mærkerne
Forskellen opstår, fordi renten på eksisterende lån sniger sig opad – også når markedsrenten falder.
Mange kunder har ligefrem oplevet, at deres lån er blevet dyrere i netop den årrække, hvor markedsrenterne ellers har været historisk lave, og dermed betaler mange alt for meget for sine lån.
Især er det de gamle, trofaste og loyale kunder, der betaler for, at bankerne kan lokke nye kunder ind i butikken, siger Morten Bruun Pedersen, som er seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.
Han mener, at det skriger til himlen.
- Det er vigtigt, at forbrugerne kommer op på mærkerne. Bankerne ringer ikke bare og tilbyder en lavere rente, det skal du selv sørge for. Bankerne er erhvervsvirksomheder, som alle mulige andre, siger han.
Svære og uforståelige formuleringer
Når banker varsler rentestigninger til de eksisterende kunder, giver de typisk luftige begrundelser som: ”uro på arbejdsmarkedet”, ”stigende finansieringsomkostninger”, ”forretningsmæssige årsager” eller ”konjunkturerne i markedet”.
Eksperter peger på, at det i virkeligheden handler om, at bankerne vil tjene flere penge, og Morten Bruun Pedersen efterlyser mere gennemsigtighed:
- Bag forblommede ord og uforståelige formuleringer står der i låneaftalerne, at bankerne kan sætte renten op, når det passer dem. Her burde der blive strammet betydeligt op, siger seniorøkonomen.
Bankerne afviser kritikken:
- Når renterne reguleres, skal der gives besked, og det bliver der naturligvis. Men det er komplekse sammenhænge og finansielt stof kan være svært at forstå for mange kunder. Helt grundlæggende fungerer konkurrencen jo. Hvis man synes, renterne bliver for høje, kan man sige det til sin bank eller skifte til en anden, siger cheføkonom Niels Storm Stenbæk, fra Finansrådet, der er bankernes brancheforening.
Danskerne er for loyale
Ifølge Mybankers direktør er danskerne nødt til at smide fløjlshandskerne og skrue bissen på overfor bankerne.
- Vi har altid været meget loyale overfor vores bank og været bange for at kræve. Men faktum er, at når man ikke gør det, så tænker bankerne ’går den, så går den’, og så tager de altså den høje rente, siger John Norden og fortsætter:
- Men banken er ikke et sted, hvor man skal stå med hatten i hånden for at få lov til at låne. Det er en almindelig forretning, der sælger et produkt, og er prisen ikke i orden, så synes jeg, man skulle skifte bank. Der er mange, mange tusinde kroner at spare.
Også Forbrugerrådet Tænk opfordrer forbrugerne til at skifte bank, hvis man ikke kan få en tilfredsstillende aftale i sin nuværende.