Hårdt år for Novo - men gode penge i fedme

Novo Nordisk fik overskud på 38 milliarder kroner i 2017, men konkurrencen bliver hårdere.

Fedmemidler er en god forretning for Novo Nordisk. Men det er sværere med den øvrige del af produkterne. (© ColourBox)

Det lyder pænt med et resultat på 38 milliarder kroner for medicinalkoncernen Novo Nordisk i 2017.

Men bag tallene gemmer sig både op- og nedture for selskabet.

- Novo har haft et hårdt år med faldende priser og øget konkurrence på mange af deres gamle kendte produkter mod sukkersyge. Til gengæld er der nogle af deres nyere produkter, der klarer sig rigtigt godt, siger senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Salget af fedmemidlet Saxenda steg med 62 procent til 2,6 milliarder kroner. Det er også gået godt for de to insulinmidler mod sukkersyge, Tresiba og Victoza.

- Salget af de tre midler kompenserer lidt for de store udfordringer, selskabet har på især det amerikanske marked, siger Søren Løntoft Hansen.

I øjeblikket foregår der en intens konkurrence blandt en række globale medicinalvirksomheder, der kæmper om andele på det amerikanske marked.

- På det amerikanske marked konkurrerer medicinal-virksomhederne primært på, hvor store rabatter de kan tilbyde de indkøbsorgansationer, der videreformidler medicinen til patienterne. Og lige nu koster det store rabatter at få adgang til diabetikerne, der skal bruge medicinen, siger Søren Løntoft Hansen.

Rabat-krig

Salget af Novos hormonpræparater er faldet med 18 procent, mens blødermedicinen klarer sig nogenlunde.

- Bløderforretningen er egentlig fin nok. Men der kommer nye midler på markedet, som vil øge konkurrencen. Så der skal ske noget. Der skal nye midler på hylderne, lyder analysen fra Søren Løntoft Hansen.

Novo Nordisk tabte for nyligt slaget om at overtage det belgiske biotekselskab Ablynx. Det blev i stedet den franske rival Sanofi, der nappede selskabet.

Søren Løntoft Hansen tror, at Novo Nordisk også i år vil være klar med en åben pengepung.

- Novo Nordisk er interesserede i andre virksomheder end Ablynx. Men virksomheden gør det på dens egen måde. Man vil kke virke for ivrige og købe for dyrt, siger han.