Fragtmænd føler sig fejet af banen af Postnord

Postnords forretningsudvidelser i Danmark sker ifølge Danske Fragtmænd ved at underbyde markedet. Postnord afviser.

Det har givet blå mærker på de Danske Fragtmænd, at Postnord har bredt sin logistikvirksomhed ud på nye markeder som madudbringning, gods, reklameomdeling, levering af vasketøj og vinudbringning.

Sådan lyder det fra Danske Fragtmænd, som i et brev til transportminister Ole Birk Olesen (LA) anklager det statsejede Postnord for at underbyde markedet:

- Det område, hvor Postnord skiller sig markant ud, er ved deres tilbudsgivning på både pakke- og stykgodsområdet, skriver Jørn P. Skov, der er administerende direktør i Danske Fragtmænd.

- Vi oplever mange eksempler på voldsom prisdumpning fra Postnords side, hvor prissætning slet ikke står må med produktionsomkostningerne. Det forhold omtales slet ikke, når Postnords danske ledelse skal forklare det store underskud for virksomheden i Danmark.

- Ikke lige konkurrence

Postnord har kørt med underskud siden 2012. Sidste år gik bunden ud af selskabet, da der i den danske del af Postnord var et underskud på over 1,5 milliarder kroner.

Det har skrabet egenkapitalen væk og givet dybe panderynker hos politikerne, der skal beslutte sig for, om der skal sprøjtes kapital ind i det kriseramte selskab.

Jesper Nørgaard, der er direktør i det familieejede fragtfirma Jørn Nørgaard A/S, oplever, at Postnord æder sig ind på markedet for stykgods.

- Det er ikke lige konkurrence. De har en stor pengetank i staten, som de poster ud. Jeg synes hellere, de skulle blive på deres marked for breve og pakker og lade være med at gå ind på noget, der har så mange aktører i forvejen, siger Jesper Nørgaard.

Underskud fra andre dele af forretningen

Han beskylder Postnord for at dumpe priserne for at få flere kunder i butikken og dermed opnå målet om at blive Nordens største logistikvirksomhed.

- Posten bygger nye, store terminaler op fra bunden, og så udkonkurrerer de os på markedet. Det er vores kunder, de henvender sig til, siger Jesper Nørgaard.

- Jeg synes ikke, det er fair, at dine og mine penge skal gå til at udkonkurrere et erhverv. Det er lige meget, om det er et transporterhverv eller noget andet. Jeg synes ikke, det er en statsopgave at gå ud og transportere varer rundt i Danmark, fortsætter han.

Han bakkes op ad Dansk Erhverv, som han via Danske Fragtmænd selv er medlem af:

- Det er en myte, at de faldende brevmængder har været hovedårsagen til Postnords alvorlige økonomiske problemer. Hovedforklaringen er nærmere, at Postnord selv har valgt at gå ind på nye forretningsområder i konkurrence med private virksomheder. Det erhvervseventyr har givet selskabet store tab, siger Jakob Tietge, der er fagchef i Dansk Erhverv.

Vrøvl og fordrejet historie

I en skriftlig kommentar til DR Nyheder afviser administrerende direktør i Postnord Danmark, Peter Kjær Jensen, alle beskyldninger:

- Dansk Erhvervs kommentar om, at brevfaldet ikke har noget med PostNord Danmarks resultat at gøre, er noget vrøvl. Dansk Erhverv har alene en rolle som lobbyist for PostNords konkurrenter, hvoraf mange af de største er ejet af udenlandske postselskaber, siger Peter Kjær Jensen.

Postnord har i de dårlige regnskaber henvist til den kraftigt faldende brevmængde, som er særligt voldsom i Danmark.

Men i underskuddet fra 2015 på 270 millioner kroner står kun 16 procent angivet til at komme fra brevdistribution. Resten kom fra andre områder, påpeger Dansk Erhverv.

Men sådan kan det ikke sættes op, mener Postnord:

- Man kan ikke sagligt holde tingene op på den måde, Dansk Erhverv gør, fordi der er tale om alt-andet-lige betragtninger uden hensyn til geografiske forskelle eller til koblingen mellem produkterne i vores produktion, siger Peter Kjær Jensen.

Til marts kommer der flere detaljer på det danske underskud på 1,5 milliarder kroner, når Postnord Danmark offentliggør 2016-regnskabet.