Forvirret over bankens lånetilbud? Du er ikke alene

Lånetilbud bør udstyres med en standardforside som hjælp til forbrugerne, siger Konkurrencerådet.

Forbrugerne glemmer hurtigt vigtige oplysninger om boliglånet, når de har læst tilbuddet fra banken, viser forsøg. (Foto: © Mathias Løvgreen, Scanpix)

Sidder du tilbage med en følelse af frustation, når du læser bankens tilbud om et lån til køb af den nye bolig?

Så er du ikke alene.

Mange oplever frustration, når de læser lånetilbuddet fra banken og realkreditinstituttet, og derfor anbefaler Konkurrencerådet, at bankerne fremover skal udstyre tilbud på boliglån med en standardforside.

Den skal være med til at gøre det lettere for forbrugerne at sammenligne lån fra forskellige banker og realkreditinstitutter og dermed skabe mere konkurrence på markedet for boliglån.

- Effektiv konkurrence på realkreditmarkedet kræver, at forbrugerne nemt kan vælge den billigste udbyder, når de køber hus eller omlægger lån. Vi har en række anbefalinger, som kan øge forbrugernes mobilitet, herunder en anbefaling om at indføre en standardforside på alle lånetilbud, som gør sammenligningen mere enkel, skriver Konkurrencerådet.

Anbefalingen kommer, efter at en ny rapport fra Konkurrencerådet i dag konkluderer, at der er så lidt konkurrence blandt de fire danske realkreditinstitutter Nykredit/Totalkredit, Nordea Kredit, Realkredit Danmark og BRF-Kredit, at boligejere går glip af økonomiske gevinster.

Konkurrencerådets formand, Christian Schultz, fortæller her om problemerne med mangel på konkurrence, når det kommer til boliglån. Konkurrencerådet ligger under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og har ansvaret for at administrere konkurrenceloven:

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5996b416a11f9f1afc01cd14

Fysisk eksperiment viser høj frustration

På lånetilbuddenes standardforside anbefaler Konkurrencerådet, at de vigtigste syv oplysninger om lånet fremgår - blandt andet den månedlige ydelse før skat, lånets oprettelsesomkostninger og bidraget til realkreditinstituttet de første 12 måneder.

Anbefalingen om at indføre en ny standardforside på lån bunder i et fysisk eksperiment, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fremlagt forskellige lånetilbud for 60 personer, som har siddet foran en computerskærm og læst dem.

Personernes muskelsammentrækninger i ansigtet er blevet optaget på video, mens de har læst lånet. Øjnenes bevægelse hen over skærmen er blevet fulgt med kamera, og forbrugerne er efterfølgende blevet bedt om at svare på forskellige spørgsmål om lånene - blandt andet om de kunne huske den månedlige ydelse.

Eksperimentet viser, at forbrugerne bliver meget frustrerede, når de læser traditionelle lånetilbud.

En standardforside med de vigtigste oplysninger om lånet er dog med til at lægge en dæmper for frustrationerne, viser forsøget.

Forbrugere, der læser lånetilbud med en standardforside, kan bedre huske detaljer om lånetilbuddene, ligesom de bliver mindre frustreret. Samtidig vælger forbrugerne oftere lån, der passer til deres behov, når lånetilbuddet er udstyret med standardforsiden.

- Kun omkring halvdelen af deltagerne kunne finde de efterspurgte nøgletal i lånetilbud uden standardforsiden, mens tæt på alle deltagerne kunne finde de vigtige informationer, når standardforsiden var med lånetilbuddet, skriver Konkurrencerådet.

Et anden af Konkurrencerådets anbefalinger går på, at salgsopstillinger fra ejendomsmægleren skal foreslå flere måder, boligen kan finansieres på. Det redskab skal også gøre det lettere for folk at vælge det billigste boliglån og dermed skabe mere konkurrence på markedet.

Bakker op om standardforside

Hos FinansDanmark, der repræsenterer de danske banker og realkreditinstitutter, afviser viceadministrerende direktør Ane Arnth Jensen, at der er problemer med konkurrencen på markedet for boliglån.

- Der er en rigtig god og sund konkurrence mellem realkreditinstitutter og pengeinstitutter. Vi har mere end 75 af dem i Danmark, der dagligt konkurrerer på livet løs om at give de bedste, sikreste og billigste boliglån til danskerne, siger hun.

FinansDanmark erklærer sig dog enig i Konkurrencerådets pointe om, at kunder skal have lettere adgang til informationer om lån. En af anbefalingerne er standardforsiden.

- Vi bakker op om Konkurrencerådets anbefaling om at kigge yderligere på det her og forenkle det med en nemmere forside, siger Ane Arnth Jensen.

  • Nykredit-koncernen ejer landets største realkreditinstitut, Totalkredit, og en af landets største ejendomsmæglerkæder, Nybolig. Ud over at eje banken Nykredit Bank samarbejder Nykredit med 45 mindre pengeinstitutter. Nykredit sidder på 46 procent af markedet.
  • Danske Bank ejer realkreditinstituttet Realkredit Danmark og ejendomsmæglerkæden Home. Realkredit Danmark har en markedsandel på 29 procent.
  • Skandinaviens største bank, Nordea, ejer realkreditinstituttet Nordea Kredit og ejendomsmæglerkæden Danbolig. Nordea Kredit har en markedsandel på 17 procent.
  • Jyske Bank ejer realkreditinstituttet BRF Kredit, som har et samarbejde med landets største ejendomsmæglerkæde, EDC, der også samarbejder med flere mindre banker. BRF Kredit har en markedsandel på otte procent.
1 / 4

Fakta

  • 1,7 millioner borgere har i dag et realkreditlån.

  • Samlet set har borgerne lån for samlet set 1.450 milliarder kroner.

  • Der er reelt kun fire realkreditinstitutter, som tilbyder lån. Det er Totalkredit, Nordea Kredit, Realkredit Danmark og BRF-Kredit.

  • Koncernen Nykredit ejer realkreditinstituttet Totalkredit, banken Nykredit Bank og samarbejder med en lang række banker om at tilbyde lån. Nykredit ejer flere ejendomsmæglerkæder - blandt andet Nybolig og Estate.

  • Nordea Bank ejer realkreditinstituttet Nordea Kredit og ejendomsmæglerkæden Danbolig.

  • Danske Bank ejer realkreditinstituttet Realkreditdanmark og ejendomsmæglerkæden Home.

  • Jyske Bank ejer BRF-Kredit og samarbejder med EDC og en række andre ejendomsmæglere.

  • Kilde: Konkurrencerådets rapport, virksomhedsregisteret samt bankernes og ejendomsmæglernes hjemmesider