Eksperter: Ryanair udnytter negativ omtale

Det irske lavprisselskab har en forhistorie med at udnytte dårlig medieomtale til at sælge flere billetter.

Ryanair klarer sig rigtigt godt, selv om selskabet har været ude i dansk stormvejr i foråret. Selskabets regnskab for første kvartal i det forskudte regnskabsår 2015/16 viser et resultat efter skat på 245 millioner euro (godt 1, 8 milliarder kroner) fra april til og med juni. Det er 48 millioner euro mere, end man tjente i samme periode sidste år og svarer til en fremgang på 25 procent. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

Henover sommeren har det irske lavprisselskab Ryanair været genstand for massiv kritik i Danmark, hvor selskabet tabte kampen mod den danske fagbevægelse i Arbejdsretten.

Ved stort set enhver lejlighed benyttede selskabet muligheden til at slå fast, at målet var at tilbyde billige flybilletter til kunderne. Og at selskabet gentagne gange har forklaret, hvem de er, og hvad deres mål er, er umiddelbart en god idé, mener lektor i ledelseskommunikation ved Aarhus Universitet Winni Johansen.

- De får jo opmærksomhed i medierne, og hvis de bastant går ud med deres egne budskaber, får de dem så igennem, forklarer hun.

- Der, hvor kæden nogle gange hopper af, er, hvis de vitterligt handler uetisk, og det er den debat, som kører i Danmark.

Har sat passagerrekord

Ryanair har længe været kendt som luftklassens frække dreng med meget omdiskuterede idéer om ståpladser, pris på toiletbesøg og dyrere billetter for overvægtige passagerer.

Indtil videre ser det dog ikke ud til at gå ud over forretningen.

I juli i år satte selskabet passagerrekord med godt ti millioner rejsende på de internationale afgange, og samtidig har Ryanair præsenteret et regnskab for første kvartal i det forskudte regnskabsår 2015/16, der viser et resultat efter skat på godt 1,8 milliarder kroner fra april til og med juni.

En bevidst strategi

Ifølge branding-ekspert og administrerende direktør i kommunikationsvirksomheden Lead Agency Kresten Schultz Jørgensen er Ryanairs provokationer en bevidst del af markedsføringen.

- Ryanairs marketingsstrategi består i mest mulig omtale – for enhver pris – fordi deres forretningsmodel er at sælge en helvedes masse billetter, forklarer han.

- Deres advokatregninger er større end deres marketingsbudget, fordi de spekulerer i provokationer.

En kortsigtet strategi

Strategien giver dog kun gevinst på kort sigt. På længere sigt er virksomheden nødt til at samarbejde med andre flyselskaber, med lufthavne, med myndigheder og fagforeninger, hvis væksten skal være bæredygtig, vurderer Kresten Schultz Jørgensen.

Hvor længe Ryanair kan blive ved med at provokere og samtidig sælge billetter er han dog i tvivl om.

- Det er et ekstremt spændende spørgsmål, hvor længe det kan fortsætte. Du kan sagtens finde en bananrepublik eller mindre udviklet civilsamfund, hvor det kan lade sig gøre, men det kan det ikke i Skandinavien ret meget længere, siger han.

- På den måde udvikler verden sig jo ikke i samme tempi alle steder, så der er sikkert mange års forretning tilbage globalt for Ryanair.