Det bliver billigere at købe en bil - men dyrere at eje den

De halvårlige ejerafgifter stiger på biler, der bliver købt efter den 3. oktober i år.

En Toyota Aygo vil koste 9.600 kroner mere efter 15 års ejerskab, end tilfældet er i dag, viser Skatteministeriets tal. (Foto: © Claus bech, Scanpix)

Det kan godt være, at det bliver billigere at købe en ny bil efter den 3. oktober 2017.

Til gengæld bliver det dyrere at eje bilen.

Det fremgår af den nye aftale om fremtidens bilafgifter, som VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti indgik i går aftes.

Her har partierne nemlig besluttet at hæve den halvårlige ejerafgift, som bilister betaler til staten.

Det betyder, at folk, der køber bil efter den 3. oktober i år, skal betale mere i ejerafgift, end tilfældet er i dag.

- Man begynder en lille bitte rejse på vej mod at flytte afgiften fra det tidspunkt, hvor man køber bilen, til at dele afgiften udover den periode, hvor man har bilen, fortæller Torben Lund Kudsk, afdelingschef i bilejernes organisation, FDM.

Torben Lund Kudsk, FDM. (Foto: FDM)

Mikrobiler bliver flere tusinde kroner dyrere at eje

Forhøjelsen af ejerafgiften vil særligt gøre det dyrere at eje de helt små biler.

En bils levealder er i Danmark 15-16 år, og på den lange bane kommer det til at koste mange tusinde kroner mere end i dag at eje de små biler.

Skatteministeriets tal viser, at en mikrobil som Toyota Aygo efter 15 års ejerskab vil komme til at koste ejeren 9.600 kroner mere end i det nuværende system.

En lille bil som en VW Polo vil komme til at koste 4.700 kroner mere end i dag efter 15 års ejerskab, hvis man både tager højde for ændringerne i registreringsafgiften og den grønne ejerafgift.

- Vi har gennem de sidste ti år kunnet se et meget stort prisfald på mikrobilerne, så i det lys vil vi mene, at det ikke giver skår i glæden hos FDM, at nogle af de mindste biler stiger en smule, siger Torben Lund Kudsk fra FDM.

FDM opfordrer småbilskøbere til at holde godt øje med sikkerhedsniveauet, og hvor langt den lille bil kører på literen.

- Det er ikke alle de små biler, der stiger lige meget. Der er eksempler på små biler, der næsten ikke stiger, så man skal som forbruger være mere opmærksom på, hvilken mikrobil man er på kig efter, siger Torben Kudsk fra FDM og tilføjer:

- Det vil forbrugerne lynhurtigt få øje på, så salget vil blive kanaliseret hen mod de modeller, som slipper mest nådigt fra den her afgiftsomlægning.

Når FDM regner på tallene, ser det ud til, at en prisen for at eje en Citröen C1 i 15 år kommer til at stige med 15.000 kroner i forhold til i dag.

At de små biler bliver dyrere, har Citröen også selv set.

I dag annoncerer virksomheden for billige Citroën C1-biler på hjemmesiden og i nyhedsbrevet, hvor de opfordrer kunder til at slå til og købe en Citroën C1 fra lager, inden afgiftsændringerne træder i kraft 3. oktober.

"Køb Citroën C1 nu. Det bliver ikke billigere", står der på Citroëns hjemmeside i dag. (Foto: Screendump, Citroën)

FDM: Hold øje med sikkerhed og benzinforbrug

FDM forventer, at det nye afgiftssystem vil få flere til at købe en lidt større bil.

Ifølge bilejernes organisation har det nemlig været tilfældet ved de tidligere omlægninger af bilafgifterne.

- Der har vi set en bevægelse, hvor danskerne er begyndt at købe lidt større biler, og den bevægelse vil fortsætte, navnlig nu hvor der kommer relativt gode afgiftsnedsættelser på familiebiler og de lidt større familiebiler, siger Torben Kudsk.

Nye ejere af en premiumbil som Audi A6 vil ifølge Skatteministeriets tal opnå en stor besparelse på 47.400 kroner, når man både ser på sænkelsen af registreringsafgiften og forhøjelsen af ejerafgiften ved 15 års ejerskab.

FDM vil huske politikerne på løfte

Regeringen og Dansk Folkeparti oplyser i aftalen, at statens øgede indtægter på ejerafgiften vil blive ført tilbage til bilisterne efter 2025. Hvordan det skal ske, vil partierne bag aftalen finde ud af inden 2025.

Som der står i aftalen:

"I takt med at forhøjelserne af ejerafgiften får virkning på en større og større andel af bilparken, vil ekstraprovenuet blive tilbageført til bilisterne via afgiftslempelser efter 2025. Parterne aftaler den konkrete model senest i 2025."

Det vil FDM holde øje med.

- Det en af de ting, vi vil putte i huskebogen og minde politikerne om, når tiden nærmer sig, siger Torben Kudsk.

Ifølge Finansministeriet vil staten løbende år for år få flere penge i statskassen på at hæve ejerafgiften. I 2019 vil staten tjene 20 millioner ekstra på den højere ejerafgift. I 2025 vil det beløb være steget til 270 millioner kroner.

Den ændrede registreringsafgift vil koste statskassen mellem 590 og 540 millioner kroner årligt frem til og med 2025.

Selvom de nye ejerafgifter træder i kraft 3. oktober, så vil de først blive opkrævet fra 1. juli 2018.

OBS: Opdateret den 28. september med tal fra Finansministeriet om statens indtægter og udgifter på ændrede registrerings- og ejerafgifter.