Dansk Nordea-direktør efter kras kritik: Det har ikke været godt nok

Nordea har undersøgt sig selv og fundet fejl og mangler i datterselskabet Luxembourg. Men også i Sverige og i Danmark er der mangler i kontrollen af pengestrømmene.

Trods kritik fra myndigheder og Nordea selv, mener Peter Lybecker fortsat, der er god grund til at være kunde i Nordens største bank. (Foto: © Sophia Juliane Lydolph, Scanpix)

Så kom den længe ventede rapport om Nordea Luxembourgs kontrol med kunder, der har selskaber i skattely.

Rapporten kritiserer Nordea Luxembourgs evne til at sikre, at loven bliver overholdt.

Men den siger også, at der i de 10.000 dokumenter, mail-korrespondancer og interview ikke er fundet eksempler på, at Nordea proaktivt har opfordret kunder til at flytte deres penge i skattely.

Og det glæder direktør i Nordea Danmark Peter Lybecker:

- Det vigtigste for mig er, at vi ikke har deltaget aktivt i at få vores kunder til at oprette de her konstruktioner for at bruge dem til skattekonstruktioner, det er vigtigt at fastslå, siger han.

Rapporten nævner dog, at der i de interne instruktioner i Nordeas formueforvaltning i Luxembourg nævnes grunde til at åbne offshore-selskaber, som 'betyder at man kan undgå arveafgift, og at EU-borgere kan undgå skat'.

Peter Lybecker mener dog ikke, at der har været noget galt med Nordeas interne regler og instruktioner.

- Der ikke noget galt i de beskrivelser af, hvordan det burde være. Men udførelsen har ikke været hele vejen til ug, siger han.

Nordeas juridisk afdeling har i alt undersøgt 137 konti i såkaldte skattelylande, der er oprettet for Nordea-kunder af det panamanske advokatfirma Mossack Fonseca.

I 20 af tilfældene er der betalt skat, i 49 tilfælde har Nordea ikke fundet tegn på skatteunddragelse, mens hele 68 konti er blevet spærret efter 'mistænkelige indikationer' og tegn på skatteunddragelse.

- Vi har 68 kunder, for hvem vi ikke har bevis for, at de har betalt deres skat og indberettet deres skat korrekt. Det burde vi have fundet løbende med vores kontrolprocedurer, og det ændrer vi nu, så det kan ske løbende, men det har ikke været godt nok, siger han.

I forbindelse med rapporten er bestyrelsen i Nordea Luxembourg skiftet ud, og moderselskabet Nordea Group har flyttet datterbanken længere ind i organisationen.

Men også i Sverige og i Danmark har Nordea fået kritik for manglende efterlevelse af hvidvaskreglerne.

For en måned siden blev Nordea Danmark politianmeldt og fik 13 påtaler af det danske finanstilsyn.

- Jeg vil sige det på den måde, at vi har undervurderet nogle af de opgaver, og det er ikke godt nok. Det er klart, at kigger du på Danmark og de 13 påbud og en politianmeldelse, er jeg ked af det, og det er ikke godt nok. Vi bliver bedre. Det er et løfte, siger han.

Han fortæller, at man som Nordea-kunde kan være helt tryg ved, at banken ikke bliver brugt til at hvidvaske penge og bruges til skatteunddragelse.

- Vi har allerede i indeværende år indberettet 800 kunder til dansk politi, som har haft mistænkelige transaktioner. Så det er ikke sådan, at vi ikke gør noget ved sagen. Vi er super aktive, og det her har højeste prioritet, så vores kunder kan være helt trygge ved at bruge Nordea.

Sidste år fik Nordea den størst mulige bøde af de svenske myndigheder for brud på de svenske hvidvask-regler.

På et pressemøde i Stockholm fortalte Casper von Koskull tidligere i dag, at banken planlægger at udvide sin juridiske afdeling fra 850 personer til 1150 personer ved årets afslutning.

Sådan vil Nordea stramme op

  • Luxembourg-filialen, der har stået for offshorekonstruktioner, skal styres strammere fra centralt hold i Nordea og begrænses i sit råderum.

  • Mistænkelige konti er spærret i 68 tilfælde, indtil de er blevet undersøgt yderligere.

  • Der skal være strengere regler for offshorekonstruktioner hos kunderne. Det ventes at føre til en "markant" reduktion i antallet af den type kunder, siger banken.

  • Luxembourg-filialen vil ikke længere hjælpe kunder med at administrere offshorekonstruktioner, "hverken hos advokatfirmaet Mossack Fonseca i Panama eller hos andre udbydere".

  • Nordeas interne regler for medarbejderne skal være klarere og uden brede fortolkningsmuligheder.

  • Banken lover igen at investere mere i compliance-området og de interne kontrolfunktioner. /Ritzau/