To afgørende analyser om økonomien i Femern-projektet kommer for dagens lys på torsdag.
Når Femern-forligskredsen mødes i transportministeriet torsdag eftermiddag bliver de efter planen både præsenteret for Femern A/S' opdaterede finansielle analyse om projektet økonomi og den eksterne kvalitetssikring af økonomien, som Transportministeriet har bestilt hos revisionsfirmaet EY.
Tiltrængte regnestykker
Dermed er der udsigt til at politikerne og alle andre bliver klogere på, om projektet er økonomisk holdbart. Og det er særdeles tiltrængt, mener De Radikale.
- De er helt afgørende for at finde ud af, om vi skal fortsætte med det projekt eller ej, siger den radikale transportordfører Andreas Steenberg til DR Nyheder.
Mange forhindringer
Femern-projektet, som bliver Danmarkshistoriens dyreste, er røget ind i en række vanskeligheder i det seneste år.
Tysklands miljøgodkendelse trækker ud, selvom den efter planen allerede skulle have været færdig, entreprenørernes tilbud var mange milliarder dyrere end forventet, EU-støtten er indtil videre kun på halvdelen af det, regeringen regnede med, og endelig stiller en række kritikere spørgsmålstegn ved de beregninger, som Femern-projektet bygger på.
- Indtil videre ser det ud til at det bliver dyrere, og der er også stillet spørgsmål ved selve beregningerne. Og det helt afgørende for os, at vi på torsdag får nogle tal der viser at der stadig er styr på økonomien, siger Andreas Steenberg til DR Nyheder.
Usikkerhed om tilbud
Ud over mødet på torsdag er der planlagt to møder i forligskredsen i marts.
Senest 1. maj skal politikerne have besluttet, hvad de vil gøre med entreprenørernes tilbud.
Enten skal de skrive under, selvom tyskerne ikke har godkendt byggeriet endnu. Eller også skal de betale ekstra for at forlænge tilbuddene i en periode. Eller de skal vælge at smide tilbuddene i skraldespanden og begynde forfra, når tyskerne på et tidspunkt har godkendt byggeriet.