Femern vakler: Radikale overvejer at droppe forbindelsen

Flere bekymrede transportordførere sår tvivl om fremtiden for Femern-forbindelsen. De Radikale overvejer ligefrem at droppe den.

Udsigten til at køre under Femern Belt ser for nogle transportordførere håbløs lang ud. De Radikale er endda klar til at droppe projektet. (Foto: © Femern A/S, Femern A/S)

Flere partier er nu begyndt at vakle i fugerne og sår tvivl om, hvorvidt Danmarks-historiens største anlægsprojekt, den 60 milliarder kroner dyre Femern-forbindelse, nogensinde bliver til noget.

Det sker få dage inden, at Folketingets transportordførere torsdag mødes for atter at diskutere økonomien i den stærkt forsinkede tunnel til Tyskland.

SF er især bekymret over udsigten til årelange forsinkelser på den tyske side og for økonomien i projektet, siger transportordfører Karsten Hønge.

- Vi er hård presset af tiden, for vi skal jo give svar til de entreprenører, der har givet bud 1. maj. Skal vi benytte deres tilbud eller give udsættelse? Hvad sker der egentlig med projektet?, siger han.

Også De Radikale tvivler nu, fortæller transportordfører Andreas Steenberg.

- Vi er også bare nødt til at se realiteterne i øjnene. Det er blevet dyrere, og vi ikke ved, hvornår der kommer gang i byggeriet. Det skaber usikkerhed, og vi bliver nødt til at sige, at det kan være, at vi kommer til at droppe forbindelsen, siger han.

Liberal Alliance og Dansk Folkeparti sår ifølge Jyllands-Posten også tvivl om projektets fremtid.

- Projektet vakler. Vi trykker ikke på nogen ja-knap i forhold til Femern, før vi har fuldstændig nagelfast sikkerhed for, at økonomien hænger sammen, siger Kim Christiansen, transportordfører i Dansk Folkeparti til Jyllands-Posten.

Trafikforskere har flere gange sat spørgsmålstegn projektets økonomi. Entreprenørernes tilbud var næsten 9 milliarder kroner højere end ventet, og EU-støtten, der blev tildelt projektet i sommer, var kun halvt så stor som forventet.