Fremtiden for danmarkshistoriens største byggeprojekt ser usikker ud, efter regeringspartiet Venstre nu ikke vil garantere, at projektet overhovedet bliver til noget.
- Nej, det kan jeg ikke (garantere det, red.), for betingelsen er, at projektet skal være på stensikker grund med hensyn til økonomien, og det skal vi have afdækket, før vi tager endelig stilling, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen:
- Det er klart, at hvis det viser sig, at økonomien er usikker, så bliver det ikke til noget. Vi (forliget bag aftalen red.) var rørende enige om, at økonomien skal være robust, ellers trykker vi ikke på startknappen, og det er fortsat gældende, siger han.
Ifølge Jyllands-Posten sår flere partier bag forliget om Femern-forbindelsen tvivl om projektet, der har en estimeret pris på omkring 60 milliarder kroner.
Partierne bekymrer sig blandt andet over, at prisen på forbindelsen, der skal forbinde Lolland med Tyskland, er steget i takt med, at tidshorisonten løbende er blevet forlænget.
Kristian Pihl Lorentzen fortæller, at transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) er i gang med en kulegravning af økonomien, og at man først derefter vil komme med den endelige dom.
Men som det ser ud nu, står man stadig bag den oprindelige aftale.
- Det er klart, at jeg inderligt håber, at det bliver til noget, for der er en traktat mellem Danmark og Tyskland, der er en bred politisk aftale omkring det, og det er et godt projekt, men vi er nødt til at have styr på økonomien, inden vi kan igangsætte det, siger Kristian Pihl Lorentzen.