Ballonskipper om svævende prins Henrik: Sådan noget glemmer man aldrig

Lau Laursen mindes sine syv ballonflyvninger med prins Henrik med glæde.

Luftskipper Lau Laursen og prins Henrik på vej til himmels fra Château de Cayx i 2007. (Foto: Circus Balloon Club)

- Det var en pragtfuld tur og en stor oplevelse.

Sådan sagde prins Henrik til Århus Stiftstidende, da han i august 1974 var landet sikkert på landjorden efter sin første tur i luftballon.

Og det skulle langt fra blive den eneste gang, at prins Henrik bevægede sig mange hundrede meter over landjorden i en kurv.

Der fortæller luftskipper Lau Laursen, der fløj med prinsen i alt syv gange fra Sjælland, Gråsten Slot og prinsens slot, Château de Cayx, i Frankrig.

- Mit indtryk er, at han har sat meget pris på de flyvninger, vi har haft i Danmark. Men jeg tror, at han satte ekstra meget pris på flyvningerne fra Cayx, siger luftskipperen.

Første gang, Lau Laursen var i luften med prinsen, var en solrig septemberdag i 2003, hvor et lille følge lettede fra Gråsten Slot.

En oplevelse, der har sat sig dybt i den erfarne luftskipper, og han husker episoden krystalklart her næsten 15 år efter.

- Sådan noget glemmer man aldrig. Vi startede fra slotshaven, og dronningen var ude og vinke farvel. Vi fløj en times tid med prins Henrik og hans adjudant. Den sidste del af flyvningen fløj vi lavt, så der gik ikke lang tid, før de lokale opdagede, at det var prins Henrik, der var i kurven, siger Lau Laursen.

Prins Henrik under sin første tur med luftskipper Lau Laursen. (© Circus Balloon Club)

Fejrede det med champagne

Efter at det lille følge var kommet tilbage på landjorden, begyndte Lau Laursen, hans søn og en ven at pakke ballonen sammen.

Men prinsen ville ikke lade dem gøre hele arbejdet selv, erindrer luftskipperen.

- Jeg var meget imponeret af, at prins Henrik også mente, at han skulle hjælpe med det. Så han var med til at pakke de 1.000 kvadratmeter ballonhylster ned i en sæk, siger Lau Laursen.

Da det hårde arbejde var færdigt, var det tid til et glas champagne. Det er en tradition tilbage fra 1781, at det er den rette måde at slutte en flyvning af på, fortæller ballonskipperen.

Og mens de nød et glas rislende bobler, skete der noget, som kendetegnede prinsen, ifølge Lau Laursen.

For mens de sad og nød solen, kom der en ung mand hen mod dem med sin cykel.

- Den unge mand sagde, at han ville vise prins Henrik sin nye cykel i håbet om, at han prinsen ville tage en tur på den, nu når Tour de France var slut, siger luftskipperen og fortsætter:

- Prinsen tager resolut cyklen og tager to omgange med sit champagneglas i hånden. Det siger det hele, han sparede ikke på sig selv.

Havde stor respekt

Ifølge Lau Laursen havde prins Henrik en naturlig respekt for, at det var luftskipperen, der havde det sidste ord, når det skulle besluttes, om en flyvning skulle gennemføres.

Og der blev ikke spillet noget prinsekort, hvis Lau Laursen besluttede, at de skulle bliver på landjorden.

- Vi havde et par aflysninger nede i Cayx, fordi jeg vurderede, at vejret ikke var egnet. En aften spurgte han mig, om vi kunne flyve, og jeg sagde nej. Så sagde han: ”Du bestemmer, Laursen”.

Prins Henrik på vej til vejrs i en luftballon i 1974 fra Frijsenborg Slot. Det var første gang, at prinsen lod sig flyve til himmels i en luftballon. (Foto: © BETTING ERIK, (c) Scanpix)