Ny festivaldirektør vil lave 'breaking' festivaler

Svante Lindeburg vil lave festivaler, der griber fat om aktuelle emner. Den årlige kulturfestival Golden Days har fået ny direktør. Han fortæller om sine visioner for kulturfestivalen og sit syn på historiens funktion i nutiden.

'Når vi beskæftiger os med 1970’erne i den kommende festival, skal det ikke kun være kronologi og begivenheder. Det er mere, hvad kan 1970’erne belyse i forhold til den verden, vi står i netop nu', understreger den nye direktør for Golden days-festival, Svante Lindeburg.

Golden Days-sekretariatet holder til på Nørregade i København.

Der hænger plakater fra afholdte festivaler, og på de hvide vægge er tapet sedler, der handler om 1970’erne.

Oliekrisen, jordskredsvalget og kassebukser får til september deres egen Golden Days-festival, hvor museer og kulturinstitutioner i hovedstaden og omegnskommunerne vil byde ind med arrangementer:

- 1970’erne var et testlaboratorium for en masse idéer, der blev sået dengang og som vi høster af i dag. For eksempel miljøvenlig energi som man begyndte at tænke over på grund af oliekrisen i 1973. I dag har vi en stor industri, der er bygget op over de tanker. Det samme gælder for økologi og deleøkonomi, der er idéer udsprunget af 1970’ernes tankegods, siger Svante Lindeburg om den kommende festival.

Lindeburg tiltræder i dag officielt som direktør for Golden Days, men han begyndte allerede sidste år under afviklingen af sensommerens festival:

- Det har været udfordrende - og det har været helt fantastisk. Der er tale om en meget stejl læringskurve, fortæller han med et grin, da han skal beskrive sin første tid, som han har brugt til at zoome ind på, hvad han synes, der fungerer og hvad, han gerne så ændret.

Nu er han klar til at fortælle, hvad fremtiden skal bringe for kontoret på Nørregade:

- Golden Days har formået at sætte nye standarder inden for formidling og kommunikation, men på det strategiske niveau skal organisationen gå endnu videre og være med til at sætte nye standarder indenfor, hvad det vil sige at være en moderne netværksorganisation i kulturbranchen. Det gælder fundraising, samarbejder på tværs af private og offentlige institutioner, kommerciel udvikling, men også egentlig rådgivning, hvor Golden Days kan være den ekspert og sparringspartner, som andre kan støtte sig til, fortæller han.

Jeg vil lave breaking festival

Lindeburg er årgang 1973, og cand.mag i filosofi og moderne kultur. Han har været partner i design- og brandingbureauet Kontrapunkt, og det er hans baggrund i en humanistisk verden og en professionel konsulentvirksomhed, der kvalificerer ham til at bringe noget nyt til organisationen. Spurgt ind til, hvad der skal ske med Golden Days fremover, siger han som det første:

- Vi skal være dygtigere til at præcisere, hvad Golden Days er.

For ét er sekretariatet, hvor medarbejderne, ifølge direktøren, er en slags konsulenter udi kulturformidling. Det er en ydelse, der kan sælges til andre kulturvirksomheder.

Noget andet er de produkter, som de har på hylderne i form af videnskabsfestivalen Open Air Academy, Jagten på Historien, der er målrettet til børn og så den årlige fjorten dage lange Golden Days-begivenhed:

-Hver andet år har det været et historisk tema og hvor andet år har det været et tværmedialt tema som tro, filosofi eller kroppen. Her skal vi være mere præcise i forhold til, hvad vi står for. Det er en historiefestival, og vi skal fokusere på en historisk periode.

Normalt kræver en festival lang tids planlægning og mange møder, også her har den nye direktør en vision:

-Vi skal lave flere aktiviteter henover året, så vi ikke kun dukker op i september. Jeg har tænkt mig at lancere begrebet: breaking festival. Det er ligesom breaking news, hvor man rydder sendefladen og fokusere på noget aktuelt. Som eksempel: ”David Bowie dør”. Der skal vi gå ud og lave en minifestival med det samme, mens behovet er der. Det er noget, vi kan, som ingen andre kan, fordi vi ikke er bundet af faste udstillinger, åbningstider og andet.

Historien skal belyse nutiden

Lindeburg er ikke i tvivl om, at med sekretariatets store netværk og års erfaringer med at lave festivaler, kan de, som han siger med overbevisning, sagtens lave en festival fra dag til dag. Men det koster penge, og det er ikke længere nok at læne sig op ad offentlige bevillinger:

-Vi skal være dygtigere til at professionalisere og tænke i forretningsmodeller. Kulturkronerne i dag sidder ikke løst, og jeg tror, uanset om vi taler rød eller blå blok, ikke at der i fremtiden kommer flere kulturkroner til sådan nogle som os. Vi skal blive bedre til at tænke i partnerskaber, udvikle relevante produkter, som vi hele tiden kan tilbyde publikum. Og vi skal være bedre til at have en god dialog med fonde og andre, der vil bidrage.

På kontoret, hvor Herman Bang hænger i noget nær legemsstørrelse på væggen og reolhylderne bugner af bøger om oplysningstid og mellemkrigsårene, slutter den nye direktør:

- Jeg er jo ikke historiker. Jeg er mere idehistorisk, og det jeg er optaget af, er, hvordan historien kan aktualiseres og perspektivere vores nutid. Når vi beskæftiger os med 1970’erne i den kommende festival, skal det ikke kun være kronologi og begivenheder. Det er mere, hvad kan 1970’erne belyse i forhold til den verden, vi står i netop nu. Enhver historisk periode kan bruges på den måde, og det er vores opgave at få det frem på en fængende og inspirerende måde, så folk kommer til vores arrangementer.