Lørdag slutter årets Cannes Filmfestival med uddelingen af den eftertragtede hovedpris, Guldpalmen.
Men lige meget hvilken instruktør, der render med æren, så er der bred enighed om, at årets filmfestival i Cannes i det hele taget har haft et rigtig højt niveau.
Det kan heldigvis snart mærkes herhjemme, når en stor del af de mest roste film vises i de danske biografer.
Blandt dem er en hypet og stjernespækket film af Quentin Tarantino og en fransk film, der kan gøre mænd klogere på kvinder.
Her giver DR's filmanmelder Per Juul Carlsen dig et overblik over festivalens bedste film, som du skal stå på spring for at købe billet til, så snart de rammer biograferne herhjemme.
'Parasite' af Bong Joon-Ho
- Uligheden i verden vokser, også i Sydkorea, hvilket en af landets mest succesrige filmmagere, Bong Joon-Ho, bruger som udgangspunkt for en farverig film om en fattig familie, der får snyltet sig indenfor hos en rig familie.
- De visuelle gags og dramatiske genreskift vælter opfindsomt over hinanden, og hvis du aldrig har set en koreansk film, risikerer du at få et chok. Men grundtonen er alligevel en bekymring for en stadig mere skæv verden.
Premieredato ikke fastlagt.
'Les Misérables' af Ladj Ly
- 157 år er gået, siden den franske forfatter Victor Hugo skrev sin berømte roman 'Les Misérables' i Paris-forstaden Montfermeil. Nu om dage er forstaden præget af betonslum og problemer med kriminalitet, politivold, stofmisbrug og racehad, hvilket instruktøren Ladj Ly bruger til sin actionprægede debutfilm, der genbruger Hugos titel.
- Instruktøren kommer selv fra slummen, og det kan mærkes. Hans film er et portræt af Frankrig af i dag – på mere ondt end godt.
Premieredato ikke fastlagt.
'Maradona' af Asif Kapadia
- Fortællingen om Diego Maradona er et af de store dramaer i sportens verden – den fattige dreng, der blev en folkehelt og en gud takket være sine fodboldevner. Da argentineren førte den italienske klub Napoli til sit første mesterskab, var hysteriet enormt. Hvad gør det ved et menneske?
- Det er udgangspunktet for dokumentaren 'Maradona', instrueret af manden bag populære dokumentarer om racerkøreren Ayrton Senna og sangerinden Amy Winehouse.
Premieredato ikke fastlagt.
'Pain & Glory' af Pedro Almodóvar
Pedro Almodóvar skabte forrygende melodramaer med blandt andet 'Tal til hende' og 'Alt om min mor' for 15-20 år siden. Siden dykkede formkurven kraftigt.
Den krise er udgangspunktet for spanierens selvbiografiske film med stjernen Antonio Banderas i rollen som Almodóvars alter ego. Takket være lidt rygeheroin (!) og en række besøg hos de mennesker og steder, der vakte hans filmpassion, kommer kreativiteten tilbage. 'Pain & Glory' er en af kritikernes favoritter i Cannes.
Dansk premiere den 5. september.
'Once Upon a Time in Hollywood' af Quentin Tarantino
Der var delte meninger om amerikanske Tarantinos nye i Cannes, mest fordi nogen sukkede efter en egentlig historie, men generelt var der stor begejstring for filmsproget og den overdådigt kærlige hyldest til Hollywood.
Den næsten tre timer lange film er fuld af virtuost orkestrerede scener, og så virker Tarantino tilmed oprigtigt interesseret i følelseslivet hos sine hovedpersoner, spillet af stjernerne Brad Pitt og Leonardo DiCaprio.
Premiere den 15. august.
'Portrait of a Lady on Fire' af Céline Sciamma
Det sker sjældent, at voksne mænd taler om, hvor kloge de blev på kvinders situation af at se en film. Så stærk virker franske 'Portrait of a Lady on Fire'. Den beretter om en kvindelig kunstmaler, der får til opgave at portrættere en adelsdame, inden hun skal giftes med en mand, hun aldrig har mødt.
Og så udvikler de to kvinder, der føler sig låst i deres liv i 1800-tallet, et meget nært forhold. Filmen er fuld af originale øjeblikke, såsom en abortscene, der overhovedet ikke ligner en abortscene.
Premieredato ikke fastlagt.
'Sorry We Missed You' af Ken Loach
Ken Loach vandt Cannes-festivalens førstepris, Guldpalmen, for tre år siden med 'Jeg, Daniel Blake', der skabte stor debat i England, endda helt ind i Parlamentet. Så medrivende var dens beskrivelse af kulden og kynismen i det moderne britiske samfund.
Det er ikke utænkeligt, at 82-årige Loachs nye film tager samme tur. Dens beretning om en familie på fire, der bliver revet fra hinanden, da farmand tager et absurd krævende job som pakkebud, går i hvert fald lige i hjertet.
Premiere den 26. august.