Ekspert om #MeToo: Sociale medier giver magt til folket

Hashtagget fylder de sociale medier efter Weinstein-sag og er en simpel måde at vise sin solidaritet på.

Efter Hollywood-producenten Harvey Weinstein er blevet anklaget for seksuel chikane, overgreb og sågar voldtægt af flere filmstjerner er hashtagget #MeToo eksploderet på de sociale medier. (Foto: © YANN COATSALIOU, Scanpix)

Også mig.

Hashtagget #MeToo er eksploderet på de sociale medier de seneste dage. Alene på Facebook har 15 millioner mennesker verden over skrevet det på deres profil.

I Danmark har flere tusinde opdateret deres profil med de to ord, som henviser til, at de har oplevet en form for sexkrænkelse eller er i solidaritet med de kvinder, der har.

Og hvis man søger under hashtagget på Facebook eller Twitter dukker der en masse forskellige historier frem.

- Har stået i flere ubehagelige situationer, hvor mænd har taget på min krop uden tilladelse. For eksempel til koncert, i toget, diskotek, job mm.

- Som 14-årig på Rhodos. Så som teenager, så som kvindelig håndværker i mandefag. Dog "kun" befamling og hård verbal sexchikane.

- Et kort øjeblik var jeg i tvivl om hvorvidt jeg også har ret til at skrive #MeToo. Men én gang er én gang for meget.

- Jeg har tilgivet personen. Mest for min egen skyld.

Hashtagget er opstået i kølvandet på sagen om Hollywood-producenten Harvey Weinstein, som er blevet anklaget for seksuel chikane, overgreb og sågar voldtægt af flere filmstjerner.

Modigt at dele sin historie

Det er særligt to typer, der vælger at dele deres historie på den her måde på de sociale medier, siger ekspert i sociale medier og områdedirektør i mediebureauet Mindshare Jacob Holst Mouritzen.

- Dem, der har brug for at få det ud. Nogle skriver bare hashtagget, mens andre vælger at skrive deres personlige historie. Det er meget modigt og prisværdigt.

- Og så dem, der i søstersolidaritet vælger at skrive det. For at alle kan se, hvor mange det drejer sig om. Det er jo ikke noget, man taler om til hverdag og ikke noget, man tror, at ens veninde eller søster har været udsat for, siger han.

En simpel måde at vise solidaritet

De mange hashtag og historier giver et billede af, at mange kvinder verden over har oplevet at blive chikaneret på den ene eller anden måde og på en simpel måde ønsker at vise det.

- Den oprindelige hensigt er at få kvinder til at stå sammen i stor flok og fortælle deres oplevelser. Man behøver ikke at fortælle sin historie, men bare skrive #MeToo for at vise, hvor stort et problem, det er.

Det er en stærk kampagne, fordi den samler mennesker om en fælles sag, siger Jacob Holst Mouritzen.

- Det er det, man kalder kollektiv aktivisme i et internetsprog. Sociale medier giver magt til helt almindelige mennesker og viser, at de også kan være en del af at gøre en stor forskel.

- Der har været 15 millioner omtaler om det på Facebook alene de sidste bare dage. Og det er kun skyggetal. Det er globalt fænomen, som virkelig rykker.

Og det vil ikke bare være glemt i næste uge, vurderer Jacob Holst Mouritzen.

- Det rykker noget i folk, når ens venner og bekendte skriver om det på de sociale medier. Det viser, at problemet er tættere på, end man troede.