Beyoncé bryder med 125 års historie: Hyrer sort fotograf til sin magasin-forside

Modeekspert kalder valget 'moderne', men indvender også, at det sker meget sent.

(Foto: © Kevin Winter, Getty Images)

Vogue er verdens største modemagasin. Og septemberudgaven af magasinet regnes for at være den vigtigste på året, grundet de særligt høje salgstal i netop dén måned.

Så når sangerinden og superstjernen Beyoncé Knowles pryder forsiden af den kommende udgivelse, er det ikke for sjov.

Lyt til 'Formation', mens du læser videre.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5b2ecd706187a60db86d5aaa

I samarbejde med Vogues øverste ledelse har Beyoncé nemlig valgt, at forsidebilledet skulle taget af den 23-årige fotograf Tyler Mitchell, der dermed bliver den første sorte person til at fotografere et cover til magasinet, som har eksisteret i 125 år.

- Så længe vi ikke har forskellige perspektiver fra forskellige etniciteter bag kameraet, vil vi fortsætte med at have en snæversynet tilgang til verden. Det var derfor, jeg valgte at hyre den fantastiske Tyler Mitchell, skriver Beyoncé i magasinet, som hun også har stået for redigeringen af.

Vil diskrimination til livs

I magasinet fortæller verdensstjernen også, hvordan hun i starten af sin karriere blev fortalt, at det ville blive noget nær umuligt for hende at lande på forsiden af diverse modemagasiner på grund af sin mørke hudfarve, som ikke ville sælge lige så mange blade.

Derfor er hun særligt stolt over, at hun nu har haft mulighed for at ændre på dén tendens.

- Tænk, hvis Aretha Franklin, Diana Ross eller Whitney Houston ikke havde fået en chance i sin tid. De banede vejen for mig, og jeg beder til, at jeg kan være med til at bane vejen for den næste generation af talenter, siger hun i bladet.

For Tyler Mitchell, der er fotografen bag den historiske forside, betyder det noget særligt at få lov til at repræsentere sorte på en måde, som i hans optik ikke er sket før.

- Sorte er i lang tid blevet betragtet som ting. Vi er blevet ting-ificeret. Fysisk, seksuelt og emotionelt. Så jeg forsøger at revitalisere og elevere den sorte krop med mit arbejde, lyder det fra Tyler Mitchell på Vogue.com.

Et blad for den hvide overklasse

Herhjemme kalder modeekspert Chris Pedersen Vogues valg af fotograf 'moderne', men indvender også, at valget af en sort fotograf sker meget sent.

- Vogue har lige fejret 125 års jubilæum, og det viser, hvor ufatteligt lidt, de har fulgt med tiden, og hvor meget iboende racisme, der er på det blad. Så på den ene side er det jo selvfølgelig en god udvikling, men det viser også, hvor vanvittig kulturen har været i mange år, siger han.

Han påpeger, at Vogue, og modeindustrien generelt, har været præget af, at det primært er den hvide overklasse, der har siddet på flæsket, og at det er derfor, en sort forsidefotograf ikke har været på tale før.

- Moden er hvid. Og luksus er en del af hvid kultur. Og Vogue har altid været et magasin for overklassen. Den udgøres jo i USA og det meste af resten af verden af hvide mennesker, der har siddet med pengene. Og de ansatte på Vogue har primært været rige, hvide kvinder, der ikke har haft behov for et rigtigt arbejde på grund af deres rige familie.

Derfor er Chris Pedersen også glad for, at Beyoncé rent faktisk kan være med til at gøre en forskel.

- Stjerner er normalt gode til at sige, at der er brug for forandring. Men hun gør rent faktisk noget ved det, og har det som krav, at den sorte fotograf skal stå for forsiden og tvinger på den måde forandringen til at ske, siger han.

Beyoncé (tv.) fotograferet sammen med chefredaktør på Vogue, Anna Wintour (th.), ved modeugen i New York i 2015. I midten ses Kim Kardashian. (Foto: © Dimitrios Kambouris, Getty Images)

Fokus på sortes rettigheder

Beyoncé Knowles blev i 90'erne kendt som en del af den succesfulde pigegruppe Destiny's Child, hvorfra hun senere gik solo.

Og det er særligt som soloartist, at hun i de senere år har haft et stort fokus på sortes rettigheder i USA.

Da sangerinden i 2016 gæstede Coldplays pauseshow ved det stort anlagte Super Bowl, optrådte hun med sangen 'Formation', der er en hyldest til den amerikanske 'Black Lives Matter'-bevægelse.

Her var Beyoncés dansere klædt i samme uniform som 'Black Panther'-bevægelsen, der var en politisk gruppe, som kæmpede for sortes rettigheder tilbage i 1960'erne.

Samme år udgav sangerinden også et åbent brev, hvor hun opfordrede det amerikanske politi til at 'stoppe med at dræbe os' i kølvandet på episoder, hvor sorte blev skudt og dræbt.

Beyoncé vakte opsigt med sin optræden ved Super Bowl i 2016. Her ses hun sammen med Bruno Mars. (Foto: © Mark J. Rebilas, Ritzau Scanpix)