Flere virksomheder trækker sig nu fra samarbejdet med Kurt Beier Transport.
Det sker efter, det er kommet frem, at firmaet bruger filippinske og srilankanske chauffører, der bor under usle forhold i Padborg, og som angiveligt får mellem 15 og 20 kroner i timen.
Tidligere på dagen kunne man her på dr.dk læse, at sengetøjsgiganten Jysk har bedt deres underleverandører om at droppe al samarbejde med Kurt Beier Transport.
Nu melder flere andre virksomheder ud, at de heller ikke kommer til at benytte sig at virksomheden i fremtiden.
Kritisable forhold
Fragtfirmaet Leman er et af dem, der nu lukker samarbejdet med Kurt Beier Transport.
- Vi har har opsagt vores samarbejdsaftale med Kurt Beier, efter at de kritisable forhold i Padborg blev kendt, skriver Birgitte Hansson, der er kommunikationschef i Leman i en skriftlig kommentar til DR.
- Kurt Beier har senest i september 2017 underskrevet LEMANs Code of Conduct, hvor de blandt andet forpligter sig til at overholde de gældende regler for mindsteløn, arbejdstider og forskellige etiske regler. For os er det vigtigt, at vores leverandører lever op til vores kvalitet og etik, og det har Kurt Beier ikke gjort, lyder det fra Birgitte Hansson.
Også Arla dropper samarbejdet med Kurt Beier Transport.
- Vi har holdt et møde med Kurt Beier Transport i dag, og det er blevet besluttet, at vi afbryder samarbejdet, siger Carina Østergaard, der er pressemedarbejder i Arla.
Der er dog kun tale om en enkelt af Arlas tankbiler, der er blevet kørt af chauffører fra Kurt Beier Transport, og der har udelukkende været danske chauffører på dansk overenskomst bag rattet, lyder det fra Arla.
- Vores leverandører skriver under på en Code of Conduct, der kræver, at de overholder regler om arbejdstid, løn og arbejdsforhold. Hvis disse ikke bliver overholdt, kan vi ikke samarbejde med dem, lyder det fra Arla.
Lever ikke op til standarder
Et andet firma, der ikke længere vil bruge Kurt Beier Transport, er logistikfirmaet Nagel Group.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra firmaet i dag, men til Lastbilmagasinet, siger PR-chef Nils Ortmann:
- Vi har nøje fulgt mediedækningen af denne sag og er kommet til konklusionen, at Kurt Beiers tilgang til tingene ikke opfylder vores standarder, og vi har derfor stoppet vores samarbejde med firmaet med øjeblikkelig virkning.
De 26 filippinske og srilankanske chauffører er afhørt af både politiet og Center Mod Menneskehandel i tirsdags, og politiet efterforsker fortsat, om chaufførerne har været udsat for ulovlig menneskehandel.
DR har forsøgt at få et interview med Kurt Beier Transports direktør, Karsten Beier, men det er indtil videre ikke lykkedes at få kontakt til ham. Heller ikke virksomhedens advokat, Anders K. Nemeth, er her til aften vendt tilbage på DR's henvendelser.
DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK
- •
De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
- •
I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
- •
I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.
- •
Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
- •
Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
- •
Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
- •
Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
- •
Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen. Kilde: Ritzau