Ekspert: Lastbilschauffører til 15 kroner i timen kan sagtens være lovligt

EU-lovgivning åbner for, at billig asiatisk arbejdskraft kan køre lastbil i Danmark - og det er svært at ændre på, siger ekspert.

  • (© Fagbladet 3F)
  • (© Fagbladet 3F)
  • (© Fagbladet 3F)
1 / 3

Syd- og Sønderjyllands Politi har sammen med en række andre myndigheder i dag gennemført en aktion mod en transportvirksomhed i Padborg.

Virksomheden har i en række artikler fra fagbladet 3F fået kritik for at byde sine - primært - filippinske chauffører lange arbejdsdage i lastbilen, "kummerlige" boligforhold og lønninger på ned til 15 kroner i timen.

Direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, afviser over for 3F, at chaufførerne bor i slum - og oplyser, at firmaet overholder alle love og regler.

Ifølge en ekspert kan det sagtens være lovligt, at der kører filippinske chauffører rundt på de danske veje, selv om de sjældent ville leve op til kravene om en arbejdstilladelse i Danmark.

EU's såkaldte cabotageregler tillader nemlig, at arbejdskraft fra uden for EU kan køre i Danmark - og der er ikke umiddelbart noget, Danmark kan gøre ved det.

Polen baner vejen

I den pågældende sag fra Padborg har de filippinske chauffører ifølge 3F fået opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen. Med en arbejdstilladelse i et andet EU-land har de som lastbilschauffører mulighed for at køre i Danmark.

EU's cabotageregler tillader nemlig, at når en lastbil fra et andet EU-land har krydset grænsen og afleveret sin last, så har man lov til at køre tre indenrigsture inden for syv dage til de løn- og arbejdsregler, som der gælder i landet, hvor lastbilen kommer fra.

Det forklarer Jonas Felbo-Kolding, der er arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet

- Det her er ikke en generel åbning for udenlandske arbejdere, men specifikt i forhold til netop lastbilschauffører, forklarer han.

- Det er af nogen blevet fremstillet som en mulighed for, at borgere i den tredje verden kan få en arbejds- og opholdstilladelse i ét EU-land og derved arbejde i andre lande. Det er ikke tilfældet. Den tilladelse gælder kun i det land – der er bare særlige regler for cabotagekørsel, der giver tre ture rundt i Danmark og derfor mulighed for arbejde.

EU-lovgivningen betyder nemlig, at hvis man har fragtet varer til Danmark, må man køre tre ture i Danmark inden for en uge, før man skal forlade landet igen.

- Og derfor har de også lov at opholde sig i Danmark mellem disse ture, siger Jonas Felbo-Kolding.

Og det er ifølge arbejdsmarksforskeren ikke noget, Danmark lige kan ændre. Det er er en fælles EU-regulering og kræver derfor enighed, hvis det skal fjernes. Og selv i tilfælde af enighed vil udformningen af en ny lov tage tid.

Politiet undersøger mulige ulovligheder

Syd- og Sønderjyllands Politi oplyser i en pressemeddelelse, at de sammen med en række myndigheder deltager i en aktion mod transportvirksomheden Kurt Beier i Padborg.

Politiets rolle er blandt andet at undersøge, om chaufførernes forhold, som de kalder "spartanske", er så dårlige, at der er tale om en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om menneskehandel.

Myndighederne har konstateret forhold og fået forklaringer fra chauffører, som peger på, at der er behov for yderligere undersøgelser, skriver politiet i pressemeddelelsen.

Ud over de mulige overtrædelser af straffeloven skal politiet også tjekke, om chaufførernes arbejds- og opholdstilladelser er i orden.

I forbindelse med politiaktionen er 22 filippinske og 4 srilankanske chauffører frivilligt taget med politiet for at afgive forklaring om deres forhold, lyder det fra politiet.

DR Nyheder har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Kurt Beiers direktør, Karsten Beier.