88 overvågningskameraer fra et omstridt kinesisk sikkerhedsfirma, der er forbudt i USA af hensyn til den nationale sikkerhed, er blevet installeret på to af Søværnets største krigsskibe, Absalon og Esbern Snare.
Udstyret fra Hikvision er beregnet til at overvåge skibenes maskin- og våbensystemer, der blandt andet består af kanoner, missiler og torpedoer.
Det viser dokumenter, som DR Nyheder har fået aktindsigt i.
Men kameraerne udgør også en potentiel sikkerhedsrisiko, advarer eksperter i cyberkrig og militære systemer.
- Teoretisk kan kameraerne bruges til at trænge ind i skibenes systemer, hvis de har en bagdør. Eller de kan sende lokationsdata, billeder eller lydfiler til en fremmed server, der er ejet af den kinesiske stat, siger Jan Lemnitzer, der er ekspert i cyberkrig ved Copenhagen Business School.
Mistanke: Spion-bagdør til Kina
Oplysningerne kommer i kølvandet på længere tids kritik af kinesiske elektronikfirmaer og produkter, der er under mistanke for at være i stand til at lække oplysninger til Kinas spiontjenester.
Siden sidste år har det blandt andet været forbudt for myndigheder i USA at købe kameraer og kommunikationsudstyr fra blandt andet Hikvision.
Påstanden er, at firmaerne har forbindelser til det kinesiske kommunistpartis sikkerhedsapparat.
Tidligere har blandt andet Jyllands-Posten og Politiken afsløret, at danske myndigheder har indkøbt udstyr samt dansk forskningssamarbejde med Hikvision, der er sat i forbindelse med omfattende overvågning af det undertrykte folkeslag uighurerne i Kina.
Senest har chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste opfordret til omtanke, hvis man køber overvågningsudstyr fra lande uden for Danmarks normale sikkerhedspolitiske kreds.
- Risikoen er, at der kan være indbygget bagdøre, og der kan være en vej ind til udstyret, som vil kunne anvendes til spionage eller til at lukke ned for udstyret, sagde Lars Findsen til Jyllands-Posten i forgårs.
88 kameraer på flådefartøjer
Dokumenter fra Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI) viser, at støtteskibet Esbern Snare i 2016 fik installeret 40 netværksbaserede overvågningskameraer fra Hikvision.
Det samme gælder søsterskibet Absalon, hvor der i 2014 blev installeret 48 overvågningskameraer.
På skibene overvåger kameraerne blandt andet maskinrum, våbensystemer på skibenes missil- og anti-ubådsdæk, lastrum samt helikopterdæk.
Det hele kostede godt to millioner kroner eksklusiv moms.
Skibene af Absalon-klassen er fra 2005 og er blandt Søværnets største fartøjer. De er længere end ni turistbusser på rad og række - 137 meter - og bevæbnede med kanoner, to slags missiler samt torpedoer.
Ifølge en forsker fra den svenske Försvarshögskolen, så udgør kinesiske produkter i sig selv ikke automatisk en sikkerhedsrisiko.
Men det kan heller ikke udelukkes. Desuden kan det medføre svækkelser, hvis der opstår mangel på reservedele i krisetider.
- Så længe kinesiske tech-firmaer ikke kan overbevise deres kunder om, at de ikke udleverer viden og adgang til it-systemer, hvis den kinesiske regering beder om det, og det ikke er muligt at begrænse den tekniske risiko, så må konklusionen være, at man ikke bør benytte deres produkter i områder, der kan være sensitive, siger Johan Sigholm, forsker i forsvarssystemer ved den svenske Försvarshögskolan.
'Sikkerheden vurderes løbende'
Forsvarsministeriet ønsker ikke at svare på, om systemerne på de to skibe er blevet pillet ned.
- Forsvaret er selvsagt dybt optaget af sikkerheden i det udstyr og materiel, som anvendes. Derfor kan der heller ikke svares på, hvilke konkrete løsninger, der anvendes, og hvad de anvendes til. Sikkerheden vurderes dog løbende og har højeste prioritet, lyder det i et skriftligt svar fra ministeriet.
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) bad tidligere på sommeren FMI om at redegøre for brugen af Hikvision-produkter i Forsvaret. Ministeriet svarer ikke på, hvor langt redegørelsen er kommet.
- Selvfølgelig skal Forsvaret ikke handle med leverandører, der forbryder sig mod menneskerettigheder. Derfor har jeg bedt Materiel- og Indkøbsstyrelsen om at skærpe opmærksomheden på dette, udtaler Trine Bramsen i en skriftlig kommentar til DR.
Siden artiklen blev udgivet, har Hikvision sendt en skriftlig kommentar til DR Nyheder. Læs sikkerhedsfirmaet reaktion i artiklen her.
Det fremgik tidligere, at Absalon-klassen var Søværnets største skibe. Men det er retteligt fregatterne af Ivar Huitfeldt-klassen, der er 1,1 meter længere.