PORTRÆT: Folkevognen er tyskernes Lego

For tyskerne er Volkswagen et nationalt klenodie, og derfor gør miljøskandalen ondt.

Tyskerne har det med VW, som danskere har det med LEGO, siger Tysklands-ekspert. (Foto: © Jean-Francois Monier, Scanpix)

Det er svært ikke at bruge en klassisk bil-metafor, når man skal beskrive den omfattende miljøskandale, der i de seneste dage har rystet Volkswagen (VW).

Den tyske bilproducent har i den grad fået nogle alvorlige ridser i den ellers så velpolerede og hårdføre lak, efter de amerikanske miljømyndigheder har afsløret, at VW har fusket med deres dieselmotorer for at få dem til at forurene mindre, når de bliver miljøtestet.

Det amerikanske Justitsministerium har allerede kastet sig over sagen, og landets myndigheder truer nu VW med bøde på 120 milliarder kroner.

Derudover er VW-aktierne i de seneste dage styrtdykket, og Tysklands kansler, Angela Merkel, har udtalt, at hun forventer fuld åbenhed fra bilgiganten, når hele sagen nu skal optrevles.

Der er nemlig ingen tvivl om, at skandalen i disse dage gør ondt i den tyske folkesjæl, siger Joachim Lund, der er lektor ved Copenhagen Business School og ekspert i Tyskland og landets virksomhedshistorie.

Tyskernes LEGO

- Tyskerne har det med VW, som vi danskere har det med LEGO. Det er noget, de identificerer sig med, og som de er stolte over. Derfor har skandalen ikke blot en økonomisk, men også en nationalsymbolsk betydning, siger han.

Den udlægning bakker Mikkel Thomsager, der er chefredaktør på Bil Magasinet, op om.

Han peger på, at Tyskland er et bilproducerende land, og at Volkswagen er en grundlæggende del af den tyske selvforståelse.

- Bilproduktionen er lige så vigtig for tyskerne, som mejeriproduktionen er for danskerne, og de sætter en ære i at producere gode biler, der kan mobilisere verden, siger han.

- Skandalen har givet tyskerne et gevaldigt hak i den nationale selvforståelse, og det gør ondt, siger chefredaktøren.

Nazisternes opfindelse

Volkswagen blev grundlagt i 1937 under det daværende Nazityskland.

Folket skulle have mulighed for at tage på søndagsudflugt og langfart i deres egne personbiler, og derfor ville Adolf Hitler sætte skub i en større bilproduktion.

Folkevognen blev dog aldrig et folkeprodukt under nazisternes styre.

Adolf Hitler inspicerer en nyproduceret VW-bil i 1938. (Foto: © Topical Press Agency, 2008 Getty Images)

Indtil 1945 blev der blot fremstillet 630 personbiler, og efter nazisterne havde tabt krigen, overtog de britiske besættelsesmyndigheder de sønderbombede og plyndrede fabrikslokaler ved Wolfsburg i det daværende Vesttyskland.

En stor del af produktionsmaskinerne var forsvundet, og der var ikke mange, der for alvor troede, at man kunne få gang i bilproduktionen igen.

Men ifølge briterne ville det kunne hjælpe tyskerne med at genopbygge landet, hvis de fik gang i bilproduktionen.

- Og imod alle odds lykkedes det, fortæller Mikkel Thomsager.

Symbol på genrejsning efter krigen

Produktionen kom i de efterfølgende årtier op i omdrejninger, og Volkswagen-biler var nu ikke noget særsyn på landevejene. Mest kendt blev 'Boblen’, der indtil 2004 blev produceret i mere end 21 millioner eksemplarer.

Andre biltyper som ’Polo’, ’Passat’ og ’Golf’ blev også millionstore salgs succeser, og de har alle været med til at gøre Volkswagen til verdens største bilproducent med hundredtusindvis af medarbejdere i hele verden.

Op igennem 1980’erne og 1990’erne overtog VW blandt andet ejerskabet af spanske Seat, tjekkiske Skoda og sportsvognsfirmaer som Bugatti og Lamborghini. Derudover har bilproducenten i de seneste år haft succes med at få hul igennem til de kinesiske forbrugere og til dels også de amerikanske.

På den måde er VW blevet symbol på hele den tyske genrejsning efter Anden Verdenskrig, siger Joachim Lund fra Copenhagen Business School.

- Både i forhold til det økonomiske mirakel, som Vesttyskland gennemlevede efter krigen, men også på det mere symbolske plan, siger han.

- Volkswagen var nazisternes opfindelse, og fabrikkerne benyttede sig i stort omfang af tvangsarbejdere under krigen. Trods det negative udgangspunkt formåede Volkswagen at genrejse sig efter krigen, og virksomheden er i dag ikke noget, man forbinder med nazisterne, siger lektoren.

Volkswagen er blevet symbolet på Tysklands genrejsning efter Anden Verdenskrig. (Foto: © Morris Mac Matzen, Scanpix)

Skal nok komme sig

Spørgsmålet er nu, hvordan miljøskandalen vil præge Volkswagen fremover. Ikke mindst i USA, hvor skandalen i sidste uge begyndte at rulle.

- I et land, hvor ’ordning muss sein’ (’der skal være styr på tingene’, red.) gennemsyrer både bilproduktionen og resten af landet, rammer det selvopfattelsen, når VW nu snyder med kontrollen, siger chefredaktør på Bil Magasinet, Mikkel Thomsager.

Topcheferne har på stribe lagt sig fladt ned og erkendt, at de har klokket i det med hemmelig software, der kan få deres dieselbiler til at fremstå mere miljøvenlige, end de egentlig er.

Selvom der nu er optræk til et større retsligt efterspil i USA, som kan komme til at koste bilproducenten milliarder af kroner, skal VW nok komme sig over sagen, vurderer chefredaktøren.

Skal genopbygge image

Det kommer dog ikke til at ske lige foreløbigt, understreger Mikkel Thomsager.

- Der er først og fremmest milliardbøden fra de amerikanske miljømyndigheder. Derudover skal de udbedre skaden, og der er et større produktansvar, som de skal forholde sig til, siger han og påpeger, at det ellers så solide image har lidt alvorlig skade i de seneste dage.

- De skal nærmest genopbygge deres image i USA, hvor hele salgsfundamentet er forsvundet, siger Mikkel Thomsager.

Den tyske kansler, Angela Merkel, har udtalt, at hun håber, at der VW vil vise åbenhed, når miljøskandalen nu skal undersøges. (Foto: © Daniel Roland, Scanpix)

Joachim Lund er også overbevist om, at VW nok skal overleve skandalen. Selvom den har fået stor medieopmærksom i Tyskland, tror han ikke, at den vil få langvarige konsekvenser for tyskernes forhold til den nationale bilproducent.

- Der er uden tvivl nogle tyskere, der er blevet skuffede over sagen. Men det har også været en påmindelse om, at VW er en bilproducent som alle andre, og den skal først og fremmest tage hensyn til aktionærerne og de ansatte. Jeg tror derfor ikke, at det kommer til at gå ud over salget af VW’s biler. Det skal de nok slippe fra, siger CBS-lektoren.