For et år siden var vi alle Charlie.
Kort efter terrorangrebet på det franske satireblad Charlie Hebdo dukkede de tre ord ”Je Suis Charlie” – ”Jeg er Charlie” – frem på alverdens sociale medier samt på flere af verdens avisforsider. Men faktisk var de tre ord mere eller mindre tilfældige.
Den 7. januar sidste år var Joachim Roncin på arbejde som grafisk designer for et fransk modemagasin, da nyheden om terrorangrebene på Charlie Hebdos redaktion i Paris brød.
Kalasjnikov-bevæbnede mænd var brudt ind på magasinet og havde skudt chefredaktøren samt flere tegnere på bladet, inden de fortsatte til et jødisk supermarked. I alt 17 mennesker blev dræbt under angrebene.
Lynhurtigt samledes Joachim Roncin og hans kolleger sig foran computeren for at følge de seneste opdateringer og uden at tænke nærmere over det, tegnede han de tre ord – hvidt på sort – ”Je Suis Charlie” - som et logo og lagde det på sin Twitter-profil.
https://twitter.com/joachimroncin/status/552794930725539840
- Det tog kun et øjeblik at lave logoet, og jeg tænkte ikke nærmere over det. Jeg var i chok over, hvad der var sket, og jeg havde bare brug for at komme ud med alle mine tanker på en eller anden måde, siger Joachim Roncin til DR Nyheder.
Herfra tog det dog fart, og logoet og de tre ord i form af hashtagget #JeSuisCharlie spredte sig hurtigt som ringe i vandet.
Je Suis Charlie giver fællesskab
Ifølge The Telegraph blev hashtagget #JeSuisCharlie, da det var på sit højeste, tweetet mere end 6.500 gange i minuttet. I løbet af et døgn var det brugt mere end tre millioner gange, og flere internationale aviser printede ordene og Joachim Roncins logo på deres forsider.
Når Joachim Roncin i dag tænker tilbage på dagen og på sit logo, er han stadig forbløffet over, hvor hurtigt de tre ord spredte sig.
- Jeg lavede aldrig logoet for at gøre det til en viral ting. Jeg lavede det blot for at ære ofrene i angrebet og for at vise min solidaritet, siger Joachim Roncin.
De digitale grænser er små
Og ifølge Nathalie C. Larsen, uddannet retoriker og nu social medie-specialist hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, reagerede Joachim Roncin da også, som de fleste af os reagerer i disse digitale tider: Vi skriver vores umiddelbare tanker på de sociale medier.
Det skaber ifølge hende et digitalt fællesskab, hvor vi kan få afløb for vores følelser. Og selv om vi teknisk set befinder os flere tusinde kilometer væk, er afstandene på de digitale medier små.
- Je Suis Charlie favner en følelse, som vi alle stod med, da angrebene skete. Vi havde brug for at udtrykke vores medfølelse med det franske folk, for symbolsk set var det os alle i den vestlige verden, der følte os ramt på vores værdier, siger Nathalie C. Larsen.
Joachim Roncin er da også kun glad for, at mange tog de tre ord til sig.
- De tilhører alle dem, der havde brug for at sørge over ofrene i angrebene. De tilhører dem, der var bange, og dem der blot ville vise deres solidaritet, siger Joachim Roncin.
- Vi skal sætte pris på vores demokrati
Joachim Roncin er stadig Charlie i dag. Mere end nogensinde faktisk, siger han.
Han tror også, det er derfor, logoet og de tre ord stadig bliver spredt og i nogle tilfælde brugt i nye sammenhænge som for eksempel #JeSuisDanois efter terrorangrebet på krudttønden i København.
- Det har været et forfærdeligt år for Frankrig, men også for resten af verden. Vi har været vant til at høre om terror, men det har altid været noget, der skete andre steder. Nu sker det i vores egen baghave, siger Joachim Roncin.
Han arbejder i dag stadig som grafisk designer, men han bruger også en stor del af sin tid på at rejse rundt til landets skoler og fortælle eleverne om sit logo, og hvad de tre ord betyder for ham.
- Jeg fortæller dem, hvorfor ytringsfrihed er vigtigt for vores demokrati. Jeg fortæller dem, at jeg skabte det her logo og de her tre ord, og hvorfor det er vigtigt, at jeg kan skrive og sige, hvad jeg har lyst til. Og jeg fortæller dem, hvorfor vi skal sætte pris på vores demokrati.
https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1096076353776221