”De har våbnene. De kan rende os – vi har champagnen”.
Sådan kommer der til at stå på det franske, satiriske magasin Charlie Hebdo i morgen, når første udgave efter fredagens blodige terrorangreb udkommer.
7. januar i år blev Charlie Hebdo selv ramt af et terrorangreb, hvor både ansatte, to betjente, en bodyguard og en gæst blev dræbt, da to terrorister tvang sig ind på redaktionen.
I alt døde 12 mennesker under angrebet, og efterfølgende viste folk deres støtte med hashtagget #JeSuisCharlie, der betyder "jeg er Charlie".
Den aktuelle forside med tegningen af en champagnedrikkende franskmand med skudhuller i kroppen deles lige nu flittigt på de sociale medier, og som altid deler tegningen vandene:
https://twitter.com/mickvonallerup/status/666560598709248000 https://twitter.com/Zazzl/status/666608871738368000 https://twitter.com/CaLudwigsen/status/666609405232848896
Det er ikke første gang, Charlie Hebdos tegnere skaber debat. I september blev bladet kritiseret for en række tegninger om flygtningekrisen i Europa.
Blandt andet bragte bladet en tegning af billedet af den druknede dreng i vandkanten sammen med overskriften ”Så tæt på mål” og et skilt fra burgerkæden McDonald’s med tilbud på børnemenuer.
Flere kritiserede dengang bladet, fordi de mente, det var smagløst.
Dennis Meyhoff Brink, der er ekstern lektor på Københavns Universitet og forsker i satire, sagde dog dengang, at kritikerne med vilje misforstod eller ikke ville forstå Charlie Hebdo.