Faktatjek: Findes der sharia-domstole i Danmark?

Ja, der findes sharia-domstole i Danmark. Sådan konkluderede Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen, da hun i sidste uge gæstede Debatten på DR2. Partiformanden mangler imidlertid dokumentation for sin påstand, fortæller DR's Detektor.

I anledning af Folketingets åbning inviterede Debatten på DR2 til åbningsdebat på Christiansborg, hvor et af de store temaer var integration. Her udtrykte Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen bekymring for sharia-domstole i Danmark:

- I dag er der jo sharia-domstole. Der er jo i dag muslimer i Danmark, der ikke respekterer det danske retssystem, som kører efter deres egne spilleregler og det er jeg imod, sagde Socialdemokratiets formand.

Mette Frederiksen, siger du, at der er sharia-domstole i Danmark i dag?

- Ja, det er der da, svarede Mette Frederiksen på Clement Kjersgaards spørgsmål under debatten.

Men ingen af de i alt 8 eksperter, Detektor har konsulteret, kan bekræfte, at der findes sharia-domstole i Danmark.

- Jeg har aldrig stødt på en sharia-domstol i Danmark. Jeg har ikke hørt om dem eller hørt om nogen, der har anvendt sharia. Der er heller ikke nogen af min kollegaer, som kan bekræfte, at det er tilfældet, siger lektor i tværkulturelle studier og religion ved Københavns Universitet Brian Arly Jacobsen til Detektor.

Religiøs rådgivning er ikke sharia

Ifølge Socialdemokratiets pressetjeneste dokumenterer TV2's programserie "Moskéerne bag sløret", at der findes sharia-domstole i Danmark. Den påstand er Brian Arly Jacobsen imidlertid ikke enig i. Imamer, der praktiserer religiøs rådgivning, betyder ikke, at der findes sharia-domstole i Danmark, påpeger han overfor Detektor:

- Det jeg har set i de udsendelser er ikke sharia. Det er typisk religiøs rådgivning, hvor man i det her tilfælde går hen til imamen - det kunne også have været en præst eller noget andet - og spørger denne person til råds om, hvordan man bedst kan leve sit liv ifølge den religiøse lære, som i det her tilfælde er islam, forklarer Brian Arly Jacobsen og tilføjer:

- Ved religiøs rådgivning er det jo frivilligt, om man vil følge det råd eller ej, og en sharia-domstol implicerer jo, at der er en dom, som skal følges.

Socialdemokratiet holder fast

Mette Frederiksen vil ikke stille op til interview med Detektor. Det vil hendes partifælle Pernille Rozenkrantz-Theil til gengæld gerne. Overfor Detektor fastholder hun partiformandens påstand om, at der findes sharia-domstole i Danmark.

- Det er en domstol, men det er ikke en domstol, som vi forstår det. Der sidder mænd, som underkender eller godkender - alt efter hvad de mener, der er rigtigt og forkert - om man skal følge dansk lovgivning på skilsmisseområdet eller ej. Det betyder, at en kvinde, som gerne vil skilles, kan komme for de her mænd, der agerer dommere og det vil sige, at det er dem, der effektuerer, hvilket grundlag de tager stilling på baggrund af og om hun må følge dansk lovgivning eller om hun ikke må følge dansk lovgivning og blive skilt, siger Pernille Rozenkrantz-Theil.

Som dokumentation for, at der findes sharia-domstole i Danmark, henviser Pernille Rozenkrantz-Theil nu til to rapporter fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (VIVE) - tidligere kendt som SFI.

Der findes faktuelt ikke sharia-domstole i Danmark, siger eksperterne. Så du er uenig med eksperterne i definitionen af sharia-domstole?

- Nej, jeg er fuldstændig enig med SFI på det her punkt og det vil sige, at jeg mener, at der findes privatretlige religiøse instanser. De (rapporterne fra SFI, red.) omtaler iøvrigt også, at der har været det eller er det, hvad angår katolikker og opløsning af ægteskab.

VIVE: Imamer har ikke så stor autoritet

VIVE kan imidlertid ikke genkende den udlægning af rapporternes konklusioner. Faktisk konkluderer rapporterne fra 2011 0g 2014 lige modsat, at der ikke er bevis for, at der findes en samlet muslimsk ret i Danmark, og at imamer ikke har så stor autoritet, som den offentlige debat giver indtryk af. Det forklarer serniorforsker hos VIVE Anika Liversage til Detektor:

- Jeg mener ikke, at man kan sige, at vores rapport dokumenterer, at der findes private retsinstanser med religiøst grundlag i Danmark andet end blandt katolikkerne og jøderne, siger hun og uddyber:

- Jeg mener ikke, at der er noget i vores rapport, der kan dokumentere, at der findes sharia-domstole i Danmark. Det, vi skriver i vores rapport dengang i 2011, er følgende "meget tyder dermed på, at imamer ikke har en så stor autoritet, som de ofte tillægges i den offentlige debat om muslimer og islam".

Se mere i Detektor i aften kl 21 på DR2