Det nye kongepar opfordres til at droppe hofleverandørerne: 'Det er på tide at sige farvel og tak'

Der er 104 danske virksomheder på listen over kongelige hofleverandører. Ordningen er forældet og for ugennemsigtig, mener eksperter og Forbrugerrådet Tænk.

Der er på nuværende tidspunkt 104 danske virksomheder på listen over kongelige hofleverandører.

Det danske kongehus må løbende fornye sig, hvis det skal følge samfundsudviklingen og forblive relevant.

Og nu er tiden kommet til, at Kongehuset skal kigge på, om ordningen med kongelige hofleverandører fortsat giver mening, eller om den royale blåstempling af virksomheder skal droppes.

Det mener i hvert fald flere eksperter, der opfordrer kronprins Frederik til at sætte ordningen under lup og også gerne helt afskaffe den, når han inden længe udnævnes som konge.

- Hofleverandørordningen er ikke tidssvarende, fordi det ikke er gennemskueligt, hvem der bliver det, lyder det fra eliteforsker Christoph Ellersgaard fra Copenhagen Business School.

Der findes da heller ikke et egentligt regelsæt for, hvornår en virksomhed kan blive kongelig hofleverandør og dermed blandt andet få lov til at pryde sit logo med det velkendte symbol med den royale, lukkede krone og bruge prædikatet i sin markedsføring.

Ifølge Kongehuset selv er der "ikke tale om specifikke krav til prædikatet, men om en samlet vurdering foretaget på baggrund af samarbejdsrelationen mellem Kongehuset og virksomheden" - og deri består en del af problemet ifølge Christoph Ellersgaard.

- Det kan være med til at skabe usikkerhed omkring, om virksomhederne bliver valgt på baggrund af kvaliteten af deres produkter eller på baggrund af andre relationer til kongehuset, siger han.

Udløber ved tronskifte

På nuværende tidspunkt kan 104 danske virksomheder lige fra Lego og Carlsberg til Rhanders Handskefabrik kalde sig kongelige hofleverandører - dertil kommer også fem udenlandske virksomheder.

Når dronningen abdicerer den 14. januar og i stedet overlader tronen til kronprins Frederik ændrer det sig dog.

Ved tronskiftet bortfalder prædikatet som kongelig hofleverandør nemlig ifølge reglerne for de virksomheder, som det er tildelt.

Og den anledning mener også brandingeksperten Frederik Preisler fra kommunikationsbureauet Mensch fint, at man kan benytte til at lægge det i graven.

- Det er en reklameforanstaltning, som på en eller anden måde ikke hører til i vore dage, den har haft sin tid. Nu tror jeg, at det er på tide at sige farvel og tak til den, siger han.

At ordningen ikke alene har reklame- eller brandingværdi for virksomhederne, men også for Kongehuset, blev for nyligt tydeligt i forhold til den danske sko-gigant Ecco.

For selvom det umiddelbart er svært at forestille sig dronningen eller andre medlemmer af kongefamilien iført Ecco-sko, har virksomheden været kongelig hofleverandør siden 1991.

Dette ændrede sig dog, efter at Ecco kom i massiv modvind for at vælge at fortsætte sine forretninger i Rusland på trods af landets invasion af Ukraine.

Ecco mistede i 2023 titlen som kongelig hofleverandør, og selvom kongehuset ikke har givet en konkret begrundelse, så har flere peget på, at det skyldtes firmaets beslutning om ikke at forlade det russiske marked.

Dronning Margrethe blev eskorteret gennem København fra Christiansborg til Amalienborg i forbindelse med nytårskuren. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Ordning skal revurderes

Kongehuset har meddelt, at det efter det snarlige tronskifte vil tage stilling til den fremtidige ordning vedrørende kongelige hofleverandører. DR har forsøgt at få en uddybende udtalelse fra Kongehuset, der dog ikke har ønsket at kommentere historien.

I Forbrugerrådet Tænk er man ikke enig i, at ordningen nødvendigvis skal skrottes. Men også her lyder der en klar opfordring til, at man fra Kongehusets side vil gøre ordningen mere gennemskuelig for forbrugerne, når den skal revurderes.

- Det er klart, at det giver forbrugerne en klang af, at der er tale om et særligt produkt eller en særlig virksomhed. Og der er det virkelig vigtigt, at vi så ved, hvorfor man har fået den her anprisning, og hvad der ligger bag. Det er meget uklart, som det står i dag, siger formand Anja Philip.

Der er som tidligere nævnt ikke nogen klare regler eller kriterier for, hvad det kræver, hvis en virksomhed skal kunne blive kongelig hofleverandør.

Men hvis ordningen skal fortsætte, bør Kongehuset gøre det krystalklart, hvorfor det har valgt netop den virksomhed, mener Anja Philip.

- Når vi tester, så er det på alt fra støjsvaghed, hvordan smager det, hvor længe holder det, hvor bæredygtigt er det produceret. Den samme anbefaling kan man jo give til Kongehuset nu, hvor det skal evalueres sin ordning - hvad er vigtige kriterier for os for at give det her prædikat, siger hun.