Til næste år er det slut for Ecco med at pryde sig med en kongekrone, når firmaet vil sælge sko.
Det danske skofirma fra Bredebro i Sønderjylland må fra april næste år ikke længere kalde sig kongelig hofleverandør. Det har det danske kongehus fortalt tidligere i dag.
Siden Rusland valgte at invadere Ukraine, har flere vestlige virksomheder valgt at forlade det russiske marked. Men ikke Ecco. Her står man fast og fortsætter med at holde åbent i skofirmaets over 200 russiske butikker, der giver firmaet et trecifret millionoverskud.
Beslutningen har ført til kritik af Ecco, hvilket også har fået flere sportskæder til at droppe salget af Eccos produkter. Dog begrunder Ecco beslutningen med, at de tager hensyn til deres russiske ansatte.
Det danske kongehus ønsker ikke at forklare, hvorfor selskabet fra næste år mister titlen. Og i Sønderjylland er meldingen blot, at Ecco tager kongehusets beslutning til efterretning.
Men Jacob Heinel Jensen, der dækker den kongelige familie for BT, er dog ikke i tvivl om, hvorfor Ecco mister sin krone. Den ligger i Ukraine og i Rusland.
Kongehuset var nødt til at lægge afstand til Ecco
- Det er en ganske usædvanlig udmelding.
- Vi skal huske på, at kronprinsen og dronningen har været ude at udtale sig om krigen, og kronprinsen har sagt, at vi står sammen med det ukrainske folk. Det passer ikke sammen med, at man giver Ecco kongekronen, siger Jacob Heinel Jensen.
Han har i flere artikler i BT dækket kongehusets og Eccos forhold i forbindelse med krigen i Ukraine. Han fortæller, at båndene er stærke, fordi Ecco var med til at finansiere dele af Schackenborg, men også nu står som medejer af slottet. Schackenborg var prins Joachim hjem fra 1993 og bruges stadig som prinsens hjem.
Desuden ses kongefamilien og familien bag Ecco også privat, siger Jacob Heinel Jensen.
Han vurderer, at kongehuset er blevet mere værdipolitiske, særligt på grund af kronprinsparret.
I sagen om Herlufsholm Skole valgte kronprins Frederik og kronprinsesse Mary også at tage to af deres børn ud af skolen, efter Næstved-skolen i en TV2-dokumentar blev udsat for stor kritik på grund af krænkelser og vold. Sådan en kritik hænger ikke fantastisk godt sammen prinsesse Marys Mary Fonden, der bekæmper mobning, forklarer Jacob Heinel Jensen.
Kæmpe mavepuster - men rammer måske ikke salget
Når kongehuset vælger at trække kronen og titlen som kongelig hofleverandør væk fra Ecco, så er det at pille ved Eccos dna. Det mener Carsten Herholdt, der er stifter af The Brand Agency, som hjælper virksomheder med reklamestrategier.
- Det er jo en kæmpe mavepuster for ens brand. Både for de ansatte, men også muligheden for at markedsføre sig, siger han.
Han vurderer, at mærkatet kan have betydning i særligt Norden, men også i de asiatiske lande, hvor kongehuset og "den danske fortælling" betyder en del i markedsføringen.
På den anden side er Ecco dog så stort et varemærke, at fjernelsen af kongekronen måske nærmere vil føles som en lille vind end et stygt stormvejr.
- Faktisk er det ikke sikkert, at det vil påvirke Eccos salg. Ecco er gigantisk og har over 2.000 butikker på verdensplan. Eccos kendskabsgrad er så stor, at mange alligevel nok vil tænke Ecco, når man vil købe sko, siger Carsten Herholdt.
Ifølge kongehusets hjemmeside kan 103 danske og 5 udenlandske virksomheder kalde sig hofleverandører til det danske kongehus.