Det er så yndigt at følges ad, alligevel sidder der sjældent mere end én i hver bil

Transportminister Thomas Danielsen (V) anerkender, at han ikke har løsningen på problemet.

Laura Møller Hansen har valgt at tilbyde samkørsel for at reducere sit klimaaftryk.

Fem dage om ugen starter Laura Møller Hansen motoren på sin bil på Østerbro i København og kører mod arbejdspladsen lidt udenfor Hillerød.

De knap 32 kilometer kunne hun i princippet også pendle med S-toget, men det ville forlænge den daglige transporttid betydeligt.

- Når jeg kører i bil, kan jeg gøre det på 35 minutter, og hvis jeg skal tage det offentlige, tager det mellem én time og én time og et kvarter hver vej, siger hun.

Hun ved dog godt, at det ikke er helt hensigtsmæssigt.

- Man ser rigtig mange biler, hvor der kun sidder én person. Når man samtidig ser køerne på motorvejene, er det vildt, hvor mange vi er, der kører i hver vores bil, siger hun og tilføjer:

- Klimamæssigt ville det være rigtig godt, hvis vi kunne samles lidt.

Ét ud af fem sæder er fyldte

Det kunne være yndigt at følges ad, men i gennemsnit sidder der kun 1,08 personer i en personbil, når vi pendler til og fra arbejde, selvom der i princippet er plads til fem i de fleste personbiler.

Det viser tal fra Vejdirektoratet.

Og det bliver ikke meget bedre, når vi kører til fodbold eller i sommerhus. På tværs af alle bilture sidder der kun godt 1,4 personer i hver bil.

- Problemet er, at CO2-belastningen bliver ret høj, når vi regner den ud per person på den måde, siger Malene Freudendal-Pedersen, som er professor ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning på Aalborg Universitet.

Udfordringen er dog ikke kun, at vi ikke udnytter pladserne i bilen, for der er også kommet langt flere biler til på de danske motorveje, hvilket ligeledes skaber trængsel.

I dag er der mere end 2.845.000 personbiler i Danmark. Det er en stigning på 28 procent i forhold til for 12 år siden, viser tal fra Bilstatistik.dk.

Uden for storbyerne kan bilen være et afgørende element til at få hverdagen til at hænge sammen, medgiver professor Malene Freudendal-Pedersen.

Men hun tilføjer, at det ikke kun er antallet af privatbiler, som stiger. Det gør de kørte kilometer også, da vi ligeledes bruger bilen hyppigere til ærinder og kortere ture.

- Det er fordi, vi har opdraget en generation af bilister, siger hun.

- Hvis man er blevet kørt rundt på bagsædet af en bil som barn, vil man også have en bil som voksen. Og vi er jo ved at få opdraget nogle generationer nu, som har haft bil hele deres liv.

Ifølge Malene Freudendal-Pedersen er omkring 30 procent af alle ture i bil under tre kilometer.

Laura fragter sine kollegaer til og fra arbejde

En måde at få udnyttet de ledige sæder i bil, og dermed også mindske CO2-udledningen, er ved samkørsel.

Netop den løsning har Laura Møller Hansen tilvalgt. Hun har det seneste år tilbudt samkørsel på ruten til og fra arbejde, så hendes kollegaer, der skal samme vej, kan komme med i bilen.

På bagsædet i hendes bil sidder to kollegaer, der blot er nogle af dem, som benytter sig tilbuddet.

- Hovedårsagerne til, at jeg samkører, er, at det er billigt, og det er hyggeligt, siger Helen Lundgaard, der deler bagsædet med endnu en kollega.

Turen med tog sjusser Helen Lundgaard sig frem til vil koste omkring 65 kroner per vej. Ved at køre med Laura Møller Hansen slipper hun med 27 kroner.

Der findes ikke videnskabelige undersøgelser af, hvor mange der samkører, men ifølge Malene Freudendal-Pedersen kan man se en udvikling både i apps og blandt virksomheder, der arbejder med samkørsel.

Mens kollegaerne nyder hinandens selskab på vej til arbejdet i Hillerød, er det noget af det, som dog afskrækker mange fra at tilvælge tjenesten.

- De fleste er ikke specielt interesserede i at dele deres pendlertur med andre. De vil gerne have frirummet og tiden for sig selv, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Ifølge analysechef Andreas Egense fra Vejdirektoratet føler mange bilister også, at de mister noget fleksibilitet, hvis de vælger at køre flere i samme bil.

- Hvis man skal køre sammen, så skal man time afgang- og ankomsttidspunktet, og man kan ikke køre ud og købe ind eller hente børn, medmindre man har aftalt det med de andre, sagde han til DR i juli.

Minister anerkender, at han ikke har løsningen

Sammenlagt kører vi dagligt rundt med 14 millioner tomme bilsæder.

Det fremgår af analysen fra Vejdirektoratet, der hører under Transportministeriet.

Her er meldingen fra manden i førersædet, transportminister Thomas Danielsen (V), at der skal kigges på incitamenterne for at fylde bilerne op.

- Det er et problem, at vi ikke udnytter kapaciteten. Det skaber trængsel og klimaudfordringer, erkender ministeren.

Han anerkender samtidig, at han ikke ved, hvad løsningen er og i øjeblikket afventer konklusionerne fra et ekspertudvalg, der forhåbentlig kan gøre ham klogere.

Ekspertudvalget skal kigge på prisstrukturer og mobilitet i den kollektive transport, og efterfølgende forelægge sine anbefalinger.

Den kollektive transport henviser ikke kun til den offentlige transport - som tog, bus og metro - men også til andre kørselsmuligheder som for eksempel samkørsel og delebiler.

Hvad ekspertudvalget konkluderer lader vente på sig, og den endelige afrapportering sker først i foråret. Den skulle efter planen være kommet ved udgangen af 2024.

Så hvis jeg kommer tilbage om fem år, vil vi så have fået flere over i den kollektive transport?

- Ja, det tror jeg. Du vil se meget mere delebiler, samkørsel, og det vil være attraktivt at køre med kollektiv transport over lange distancer, svarer Thomas Danielsen.

Er det bilen eller toget, der kommer først fra Holstebro til København? Og hvad koster det - både på din konto og på klimaets?

Jorden kalder: Vinder bil eller tog?