Nej tak til samkørsel: Vi orker ikke smalltalk, når vi kører på job

Samkørsel kan gavne klima og forhindre trængsel. Men fire ud af ti foretrækker at køre alene, viser ny undersøgelse.

Vi gider ikke småsludre med andre, når vi kører til og fra arbejde. Ny undersøgelse fra Vejdirektoratet viser, at mange siger nej til samkørsel, fordi de foretrækker at køre alene i bilen. (Foto: © COLOURBOX)

Du er på vej til arbejde i din bil. Trafikken er tæt.

Du er alene i bilen, og du kan se, at det er bilisten foran dig også. Og kigger du i bakspejlet, er der en stor sandsynlighed for, at bilisten bag dig også har tomme passagersæder.

I gennemsnit er der kun 1,08 personer i hver bil på de danske veje. Det vil sige, at 100 personbiler kun transporterer 108 personer.

Nu viser en ny spørgeskemaundersøgelse, som analyseinstituttet Kantar Gallup har lavet for Vejdirektoratet, at fire ud af ti danskere foretrækker at være alene i bilen.

Det begrunder mange af dem med, at de ganske enkelt ikke gider smalltalk.

- De orker ikke at føre en samtale med andre. Formentlig fordi de bruger tiden til at stresse af og slappe af, fortæller afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet.

Han kalder det ærgerligt, at der kører så mange biler rundt med tomme passagersæder.

- Hvis vi kunne udnytte de ledige sæder lidt bedre, kunne vi gøre noget godt for klimaet, for vores egen pengepung og for trængslen ude på vejene, siger han.

Flere solobilister

Siden 2010 er der kommet 31 procent flere personbiler på vejene.

Samtidigt viser Transportministeriets rapport om samkørsel fra august 2022, at andelen af danskere, der kommer på arbejde som passager i en bil er mere end halveret på 20 år.

- Hvis vi var bedre til at køre sammen, ville vi kunne klare os med færre biler på vejene. Så kunne vi nedbringe vores CO2-aftryk og gøre fremkommeligheden på vejene bedre, siger Andreas Egense.

Vejdirektoratet har regnet ud, at hvis 10 procent af solopendlerne i Danmark begyndte at køre sammen, ville det skåne klimaet for 200.000 ton CO2. Det svarer til den årlige opvarmning af 35.000 parcelhuse med oliefyr.

Professor: Bilturen er alenetid

For snart seks måneder siden søsatte Vejdirektoratet kampagnen ’Hvorfor ikk’ følges ad, når vi skal samme vej'.

Kampagnen er støttet af EU og skal blandt andet oplyse om fordele ved samkørsel.

At en spørgeskemaundersøgelse viser, at bilisterne ikke har lyst til at småsludre om vind og vejr med medpassagerer, overrasker ikke professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet, der forsker i vores trafikvaner.

- Bilturen er for rigtig mange et sted, hvor vi har vores egen tid. Hvor vi kan tænke over livets store problemer, høre musik – i det hele have alenetid, siger hun.

Afdelingschef Andreas Egense fra Vejdirektoratet mener dog, at samkørsel sagtens kan foregå uden smalltalk.

- Man kan fint aftale med sin samkørselspartner, at når vi kører sammen til og fra arbejde lader vi være med at snakke. Man kan eventuelt tage sine egne hovedtelefoner på og høre musik, siger han.

Vejdirektoratets undersøgelse viser også, at 36 procent finder det mindre fleksibelt at skulle køre med andre. 26 procent oplyser, at de er decideret utrygge ved at køre bil med fremmede.

Rettelse: Grunden til, at Vejdirektoratets kampagne for samkørsel (som nævnt i tidligere version), ikke har virket, er: at kampagnen først kørte efter spørgeskemaundersøgelsen.