Der bliver solgt flere biler med elmotor – men de fleste kører også på benzin

Efter to sløve år er el-salget på vej op igen. Det er især hybridbiler, der kan oplades, som sælger.

Det gik så godt – og så gik det helt i stå. Salget af elbiler satte rekord i 2015, for så nærmest at forsvinde da, der blev indført højere afgift på de elektriske køretøjer året efter.

Men i år ser det ud til, at biler med elmotor er på vej tilbage mod tinderne fra 2015. 31. oktober var der solgt 4.069 biler med elmotor i 2018 – det er tre gange så mange, som der blev solgt i hele 2017.

Det viser tal fra Dansk Elbil Alliance.

Ifølge branchechef Lærke Flader skyldes stigningen, at der er kommet flere modeller at vælge imellem i prisklassen omkring 300.000 kroner, at der er flere steder at lade bilerne op og ikke mindst afgifterne.

- VI har haft halvandet års forholdsvis ro om afgifterne og det giver en tryghed, siger Lærke Flader.

Stadig med benzinmotor

Men selvom de solgte biler har el-motor, så har de fleste af dem faktisk også en traditionel benzin- eller dieselmotor gemt under kølerhjelmen.

For 69 procent, eller 2.804, af de solgte biler er såkaldte opladningshybrider. Det er biler, der har en elmotor og batteri, men også en traditionel forbrændingsmotor, der kan tage over, når batteriet er tomt.

Og det betyder, at det ikke nødvendigvis er en god klimagerning at køre opladningshybrid.

- Problemet er, at de fleste hybridbiler veksler frem og tilbage mellem el og brændstof og har mange koldstarter Og det er ikke så godt. Så når du spørger, om de kan være helt grønne, så er hybridbiler måske ikke den allerbedste løsning, siger Thomas Meier Sørensen, projektofficer på Institut for Elektroteknologi på Danmarks Tekniske Universitet.

Hvor grøn opladningshybriden er, kommer dog helt an på, hvordan man bruger den, siger Lærke Flader.

- En opladningshybrid kan godt være grøn, for den har et batteri med 50 kilometers rækkevidde og det er indenfor gennemsnittet af danskerens daglige kørsel. Så samlet set er det grønnere, siger Lærke Flader.

Billigere biler på markedet

Tilbage i rekordåret 2015 var over halvdelen af de solgte elbiler af mærket Tesla, men i år har mere ydmyge mærker indtaget podiepladserne.

Den mest solgte rene el-bil kommer fra Nissan og den mest solgte opladningshybrid er fra Kia. Fælles for de mest populære el- og opladningshybridbiler er, at de koster omkring 300.000 kr. Den billigste model fra Tesla koster over 800.000 kr.

Politiske forhandlinger

Selvom afgifterne på el- og hybridbiler har ligget fast siden april 2017, så kan der være ændringer på vej. For øjeblikket forhandler partierne på Christiansborg om hvorvidt den planlagte afgiftsstigning for elbiler skal udskydes med et år.

Men hvis flere skal vælge en el-bil, så skal priserne ligge fast, mener Lærke Flader.

- Vi skal have ro om afgifterne, så danskerne ved hvad bilerne vil koste, også ude i fremtiden, siger hun.