Fartgale fætre kører 200 meter på under fem sekunder: El er fremtiden

- Vi skal væk fra fossile brændstoffer, så vi ikke allesammen ender med at dø, siger Glenn Nielsen.

Motorbrølet fylder ørerne og lukker alt andet ude. En øresynderrivende eksplosion gjalder fra tykke, forkromede udstødningsrør og ud over industrikvarteret i Malmø.

Larmen kommer fra en heftigt ombygget amerikanerbil, der har motoren stikkende op af kølerhjelmen. Føreren af køretøjet sidder klar i sin styrthjelm til at fræse ned ad den klæbrige racerbane.

Vi er til dragrace. En sport, der i al sin enkelthed handler om at tilbagelægge 201 meter hurtigst muligt. De hurtigste gør det på under fire sekunder.

Den infernalske larm får selskab af en spids lugt af benzin og kort efter den varme lugt af brændt gummi, der kan smages langt ned i svælget. 3-2-1 NU! Seks sekunder senere er amerikanerbilen kommer i mål og folder sin faldskærm ud for at bremse.

Se hvordan en tur ned ad dragracebanen ser ud i videoen ovenfor.

(Foto: © Morten Vilhelm, DR Nyheder)

Bag startlinjen holder Glenn Nielsen og gør klar til at tilbagelægge den samme strækning. Bilen hedder TC-X og er produktet af mange års arbejde fra Glenn Nielsen og hans fætter, Hans-Henrik Thomsen. De har selv bygget den fra bunden.

Men da Glenn Nielsen hakker speederen i bund og hamrer nedad racerbanen, lyder det mere som en forvokset og hysterisk boremaskine. For bilen kører - som den eneste blandt utallige benzinmonstre her på racerbanen - på el.

- Vi kører, fordi det er teknologisk udfordrende – og fordi det er fremtiden, fortæller Glenn Nielsen.

Glenn Nielsen og TC-X kommer i mål hurtigere end det foregående benzinmonster.

I startfeltet til racerbanen holder Hans-Henrik Thomsen på et andet af de elektriske køretøjer, som fætrene sammen har skabt. Det er Silvet Bullit, en elektrisk motorcykel, der tilbagelægger strækningen endnu hurtigere end bilen gør.

Og Glenn Nielsen og Hans-Henrik Thomsen er de eneste i Europa, der gør det på el.

- Når vi tager over til Malmö, så er der måske 100 teams, som alesammen gør det samme. Vi er de eneste der gør det, vi gør, siger Hans-Henrik Thomsen.

Fætrene bygger alting selv og skaffer pengene til det gennem sponsorer. Noget, der kræver ligeså mange timer om ugen som et fuldtidsarbejde.

Se hvordan de to fætre kom i gang med at bygge el-drevne køretøjer i videoen i toppen af artiklen.

Det handler om hele tiden at rykke grænserne for, hvad der kan lade sig gøre.

- For mig er Elon Musk et kæmpe idol. Han er den mest visionære mand på jorden lige for øjeblikket. Han sagde: Nu skal jeg få resten af verden til at bygge elbiler, og det skal jeg gøre ved at gøre det attraktivt, siger Hans-Henrik Thomsen.

Hverken han eller hans fætter ligner en klassisk miljøforkæmper. Men de tror på, at det kan være med til at gøre el populært, når de kører rigtig stærkt.

- Vi kører ikke dragracing på el, fordi vi skal være grønne. Men fordi vi kører på el, så er der nogen der får øjnene op og tænker: Øj, det der el, det er der eddermanemig power i, siger Hans-Henrik Thomsen.

- El inden for transport og altså også dragracing er fremtiden. Vi skal væk fra fossile brændstoffer, så vi ikke alle sammen ender med at dø, siger Glenn Nielsen.

Glenn Nielsen og Hans-Henrik Thomsen håber på, at deres entusiasme for dragracing på el vil smitte og gøre elektrisk dragracing til en større sport med tiden.

- Så vi kan se det vokse lidt, for det er ved at være lidt kedeligt, at det kun er os, der kører, siger Hans-Henrik Thomsen.

Også selvom der hverken er motorbrøl eller benzindunst.