Burgerkæde stopper influencer-kampagne, efter forbrugerråd har fået medhold i klage

Influenceren Alexander Husum appellerer til børn og burde derfor ikke have lavet reklamer for usunde fødevarer, lyder det i afgørelsen.

Alexander Husum har reklameret for for en ny burger og milkshake for The Burger Concept på sin Youtube-kanal, hvor han har 477.000 abonnenter. (© (C) DR Nyheder)

21.36: Tidligere fremgik det, at Kims satte aldersbegrænsning på kampagne efter Forbrugerrådet Tænk fik medhold i klage. Det skete allerede, da Forbrugerrådet Tænk udtrykte kritik af kampagnen.

Forbrugerrådet Tænk har fået medhold i en sag, hvor influenceren Alexander Husum har reklameret for burgerkæden The Burger Concept.

Tænk har klaget over, at Alexander Husum, som ifølge forbrugerrådets vurdering har børn som en væsentlig del af sin målgruppe, har reklameret for fødevarer med højt fedt- og saltindhold.

Det har Forum for Fødevarereklamer givet dem medhold i. Reklamen bryder nemlig med fødevareindustriens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn, og det giver anledning til at udtale kritik, lyder det i afgørelsen.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man ikke overraskende glad for dagens afgørelse.

- Vi mener, børn skal beskyttes mod usunde fødevarereklamer. Det er branchen sådan set enige med os i, og derfor har de selv lavet kodekset tilbage i 2008, siger konstitueret direktør Esben Grønborg Geist.

- Det bliver børn også beskyttet for i radio og tv og andre medier, men ikke på de nye sociale medier, kan vi se. Og det er et stort problem.

Ifølge kodekset skal der ikke reklameres for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt i medier målrettet børn under 13 år.

'Overtale mor og far'

I løbet af sommeren har gæster på The Burger Concept kunnet sætte tænderne i influencerens bud på en "lækker, lækker, lækker" burger, fortæller 27-årige Alexander Husum i en over et kvarter lang reklamevideo, der er blevet delt på hans YouTube-kanal.

En burger, der også har salat i sig, for som influenceren selv siger det:

- Det skal selvfølgelig se sundt ud, så kan man bedre overtale mor og far til at få den her.

Forum for Fødevarereklamer skriver i afgørelsen, at ovenstående kommentar understreger, at Alexander Husum har appelleret til børn.

"Desuden har influenten selv oplyst, at han har en andel følgere, som er under 13 år, og dermed må betragtes som et medie, der delvist vil henvende sig til børn", står der.

Forum for Fødevarereklamer finder derfor, at kampagnen overtræder Kodeks for Fødevarereklamers paragraf to, der handler om markedsføring over for børn.

Udtalte også kritik af Kims

I slutningen af februar kritiserede Tænk i en lignende sag chips- og snackproducenten Kims, der i en storstilet reklamekampagne fik kendte influencere til at lægge navn til en række "signaturchips" og kæmpe om at stå bag den variant, der smagte og solgte bedst.

Forbrugerrådet fik også her medhold i klagen. Kims satte en aldersgrænse på reklamevideoerne, så de kun var tilgængelige for personer over 18 år, allerede da kritikken blev udtalt af forbrugerrådet.

- Det undrer os lidt, at vi for anden gang i træk ser nogle relativt store virksomheder med nogle meget store influencere lave nogenlunde det samme og få en meget klar afgørelse imod sig, siger Esben Grønborg Geist.

- Så vi tænker, at der nok er brug for, at Forum for Fødevarereklamer får slået lidt i bordet i forhold til virksomhederne og sørger for, at de stopper med det her.

Burger Concept retter ind

The Burger Concept skriver i et høringssvar i sagen, at de er uenige i, at deres kampagne er rettet mod børn.

"Det savner enhver forretningsmæssig mening, at vi skulle markedsføre kampagner mod børn i denne aldersgruppe. Dette skyldes den simple årsag, at de i sagens natur ikke er købestærke”, skriver de.

Den holdning holder direktør Simon Franck Jakobsen fast i efter dagens afgørelse.

The Burger Concept mener selv, at deres kampagne er rettet mod aldersgruppen +17 år, da det er deres kundesegment, og de målretter ikke reklamer til børn under 18 år.

Men efter dagens afgørelse vil burgerkæden stoppe salget af Alexander Husums burger og milkshake allerede fra i aften, fortæller direktøren.

Derudover vil The Burger Concept slette alle reklamevideoerne med Alexander Husum fra kædens egne profiler på sociale medier og opfordre Alexander Husum til at gøre det samme.

- Hvis de mener, det er fornuftigt at lukke det ned, så følger vi den anbefaling, siger Simon Franck Jakobsen.

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har på baggrund af sagerne indkaldt influencere og brancheorganisationer til møde om god markedsføringsskik. Læs mere her: