Chips med kendte influencers ansigter på og en burger-reklame med en kendt influencers egen burger og milkshake har fået Forbrugerrådet Tænk til at klage.
Der er tale om at reklamere for usund mad målrettet børn under 13 år, mener Forbrugerrådet.
Og selvom at fødevarebranchen og mediebranchen allerede har lavet et kodeks om reklame for usunde fødevarer til børn, så er behovet for at få sat en stopper for de målrettede reklamer stadig nødvendigt.
Det mener erhvervsminister Morten Bødskov (S). Derfor har han indkaldt influencere og brancheorganisationer for fødevarevirksomheder til møde om god markedsføringsskik.
Ministeren vil også undersøge, om lovgivningen på området skal strammes.
- Vi ser i gentagende tilfælde, at de ikke selv er i stand til at overholde deres eget kodeks, og det går ikke. Derfor må vi se, om lovgivningen er klar og stram nok, siger Morten Bødskov.
- Virksomheder bruger populære youtubere, som er børn og unges idoler på sociale medier til målrettet at reklamere for usunde fødevarer mod mindreårige. Det er totalt uacceptabelt, siger ministeren og tilføjer, at både youtuberne og fødevarebranchen har et ansvar.
Derfor vil Morten Bødskov under mødet gøre det helt klart for de to parter, hvad lovgivningen siger om god markedsføringsskik, og finde ud af om kodekset er tilstrækkeligt.
Det skal stoppes
I slutningen af februar klagede Tænk over chips- og snackproducenten Kims, der i en storstilet reklamekampagne fik kendte influencere til at lægge navn til en række "signaturchips" og kæmpe om at stå bag den variant, der smagte og solgte bedst.
Forbrugerrådet fik medhold i klagen, og Kims satte efterfølgende en aldersgrænse på reklamevideoerne, så de kun var tilgængelige for personer over 18 år.
Nu har forbrugerrådet klaget over burgerkæden The Burger Concept, der har lavet en reklame med influenceren Alexander Husum.
- Branchen er nødt til at rette op på det her. Vi er nødt til at få stoppet de her reklamer, ellers skal der lovgivning til, siger Esben Geist, konstitueret direktør for Forbrugerrådet Tænk.
I det eksisterende kodeks om fødevarereklamer til børn fremgår det tydeligt, at der ikke skal reklameres for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt i medier målrettet børn under 13 år.
Kan føre til ny lovgivning
Morten Bødskov vil på baggrund af mødet finde ud af, om der er gråzoner i loven, som der skal kigges på. Han forklarer, at loven allerede er strammet, og at forbrugerombudsmanden har fået tilført ekstra midler for at sikre, om lovgivningen bliver overholdt.
Han afviser ikke, at man sidestiller chips- og burgerreklamerne med reklamer for blandt andet alkohol, så det bliver en del af markedsføringsloven.
- Det er noget af det, vi skal se på, om det er muligt. Det handler om, at branchen skal forstå, at det, de laver med youtuberne, er uacceptabelt. Så vi vil se på mulighederne for at beskytte vores børn endnu mere, siger Morten Bødskov.