Normalt laver Alexander Husum mest sjov med - eller af - sine venner, når han deler videoer til sine over 468.000 abonnenter på YouTube.
Influenceren, der er af Danmarks største, har dog altid drømt om at have sin egen burgerrestaurant, og det ønske er næsten gået i opfyldelse.
Hen over sommeren kan gæster på burgerkæden The Burger Concept nemlig sætte tænderne i influencerens bud på en "lækker, lækker, lækker" burger, fortæller 27-årige Alexander Husum i en over et kvarter lang reklamevideo, der er delt på hans YouTube-kanal.
En burger, der også har salat i sig, for som influenceren selv siger det:
- Det skal selvfølgelig se sundt ud, så kan man bedre overtale mor og far til at få den her.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk bryder reklamen, og en anden tilsvarende som The Burger Concept har delt, med fødevareindustriens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn.
Det er anden gang i år, at rådet er ude med riven over for fødevarevirksomheder, som bruger influencere til at reklamere for usund mad målrettet børn under 13 år.
- Alexander Husum laver nogle milkshakes, hvor han putter rigtig meget flødeskum og masser af slik og krymmel på, lyder kritikken fra Esben Geist, konstitueret direktør for Forbrugerrådet Tænk.
- Det er helt klart reklamer for usunde produkter, vi har med at gøre, og det mener vi ikke, at børn skal udsættes for.
Her kan du set udsnit af en af reklamevideoerne som The Burger Concept har lavet i samarbejde med Alexander Husum.
Forbrugerrådet lufter tanker om lovgivning
I slutningen af februar kritiserede Tænk i en lignende sag chips- og snackproducenten Kims, der i en storstilet reklamekampagne fik kendte influencere til at lægge navn til en række "signaturchips" og kæmpe om at stå bag den variant, der smagte og solgte bedst.
Forbrugerrådet fik medhold i klagen, og Kims satte efterfølgende en aldersgrænse på reklamevideoerne, så de kun var tilgængelige for personer over 18 år.
Nu håber Forbrugerrådet Tænk endnu engang på at få sat en stopper for, at influencere kan reklamere for usunde fødevarer til børn.
- Branchen er nødt til at rette op på det her. Vi er nødt til at få stoppet de her reklamer, ellers skal der lovgivning til, siger Esben Geist.
Her sætter Esben Geist fra Forbrugerrådet Tænk ord på, hvorfor det er problematisk.
Hvordan vil sådan en lovgivning se ud?
- Den kunne jo faktisk ligne det frivillige kodeks, som fødevarebranchen har i dag. Problemet med kodekset er, at hvis det ikke bliver overholdt i tilstrækkelig grad, kan vi ikke bruge det til noget.
Kodekset, som Esben Geist henviser til, blev til i 2008, og her fremgår tydeligt, at der ikke skal reklameres for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt i medier målrettet børn under 13 år
Det har betydet, at man ikke må sende reklamer for usunde fødevarer målrettet børn på for eksempel TV2.
- Men nu bryder de dem altså på de her nye, sociale medier, siger Esben Geist.
'Det er jo ikke dem, der er sjove for os'
Det er en række brancheorganisationer, som er gået sammen om at lave kodekset i samarbejdet Forum for fødevarereklamer til børn.
Kodekset baserer sig på frivillighed fra virksomhederne. Derfor er der ikke sanktionsmuligheder, hvis en virksomhed ikke retter sig efter det.
The Burger Concept, der har indgået samarbejdet med Alexander Husum, er ikke medlem af Horesta, som er blandt underskriverne på kodekset, og direktør Simon Franck Jakobsen fastslår, at børn ikke har været den tiltænkte målgruppe.
- Hvis du tager en på 12 år. De er jo slet ikke købestærke, forklarer Simon Franck Jakobsen, der stiller sig uforstående over for klagen.
- Det er jo ikke dem, der er sjove for os at få. Vi vil gerne have nogen, der også har lidt mønt på lommen og kan købe noget. Så det er ikke en god målgruppe for os, tilføjer han.
Da burgerkæden med restauranter i 15 byer og knap 300 ansatte i alderen fra 17 til 25 år skulle lede efter en offentlig person at indgå et samarbejde med, foretog den en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne.
Direktør i The Burger Concept Simon Franck Jakobsen forholder sig i videoen til klagen fra Forbrugerrådet Tænk.
- De 18 til 30-årige er den helt store aldersgruppe for os, og der virkede han til at være et kendt fænomen. Så derfor tænkte vi, at det gav supergod mening, siger direktør Simon Franck Jakobsen.
Han tilføjer, at det rent lavpraktisk heller ikke er muligt at markedsføre til børn under 18 år på Metas platforme, der er The Burger Concepts primære platforme.
- Så det er slet ikke en overvejelse, lyder det.
Men på YouTube, hvor reklamevideoerne er tilgængelige, kunne I finde på at sætte en aldersgrænse på, så videoerne kun er tilgængelige for brugere over 15 år?
- Jeg skal lige høre vores marketingsteam, hvad vi kan gøre her. Vi vil i hvert fald gå ind og kigge på den del, svarer Simon Franck Jakobsen.
- Men Alexanders egen video har han jo selv lavet. Vi ikke herrer over, hvem der ser den. Det kan være lidt svært for os at sige, at et barn ikke må se hans video, fordi hvis man er fan af ham, så har han jo den her video tilgængelig.
Men det er vel jer, der har hyret ham?
- Der er ikke nogen annoncering på den video, hvor han udvikler den her burger.
DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra Alexander Husum. Han er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.